Beháálotchá

A három kőzsámoly

A helyes viselkedés egyenes út a Tórához.

Szerző: Yoel Feiler
Forrás: TFDixie.com
Fordította: Schwarcz Péter
Megjelent: Forrás – 2010. május

Szerző: Yoel Feiler
Forrás: TFDixie.com
Fordította: Schwarcz Péter
Megjelent: Forrás – 2010. május

Hetiszakasz: Beháálotchá

„És szólt az Örökkévaló Mózeshez, mondván: Szólj Áronhoz és mondd neki: Midőn fölteszed a mécseseket, a lámpa előrésze felé világítson a hét mécses.” (4Mózes 8:1-2)

Beháálotchá hetiszakasza foglalkozik a Menóra mécseseinek meggyújtásával a Szentélyben. A Midrás írja, hogy Áron épített egy lépcsőzsámolyt a Menóra elé, és arra fellépve gyújtotta meg azt. A fellépő zsámoly valós, hisz olvashatunk róla a Misnában is: „És volt egy kő a Menóra előtt, és rajta 3 lépcső, amelyekre felállt a kohén és elrendezte a mécseseket, rátette a kancsót a második lépcsőre és kiment.” (Támid 3:9).

Az, hogy a Midrás és a Misna egyaránt felhívja a figyelmünket erre a zsámolyra, azt mutatja, hogy valamilyen különleges jelentőséggel bír ez az eszköz a gyakorlati funkcióján túlmenőleg.

Rási, a kimagasló Tórakommentátor, idéz egy nagyon érdekes midrást: „Vajon miért van a Menórára vonatkozó tórai rész egyből azután a rész után, amelyben a törzsek fejedelmei bemutatták áldozataikat a Miskán (frigysátor) felavatásánál, ahogy ez Nászo hetiszakaszának végén szerepel? Mikor Áron látta a vezetők felajánlásait, aggódott amiatt, hogy sem ő, sem a törzse nem volt a vezetők között. Az Örökkévaló így szólt hozzá: „Megígérem, hogy a Te micvád nagyobb lesz, mint az övék, ezért ami téged illet, te fogod előkészíteni és meggyújtani a lángot.”

Rásinak ez a magyarázata eltér a többi kommentártól. Mit ért Rási azon, hogy a Menóra meggyújtása nagyobb tisztesség? Rámbán, az egyik kimagasló középkori tóratudós, így magyarázza: Rási a Chánukiá fényeinek meggyújtására gondolt, amelyet Áron leszármazottjai, a hasmoneusok bátorsága révén tudtak meggyújtani. Ez a hagyomány még ma is folytatódik, annak ellenére, hogy a Szentélyt lerombolták.

Egyes kommentárok azonban eltérő értelmezést adnak. A Menóra jelképezi a Tórát, ahogy azt olvashatjuk: „Mert a mécses a parancs, és a Tan a világosság” (Példabeszédek 6:23). A Tóra tanulása az, ami erejével fogva vezeti a zsidó népet. Ez az, ami által a zsidó nép létezik, és ami nemzetként egyesít minket ma is. A Menóra meggyújtásával Áron a Tóra fényének szétáradását szimbolizálta.

Ezáltal megérthetjük azt is, hogy miért kellett Áronnak felmennie a háromfokú kőlépcsőn, hogy meggyújthassa a Menórát. Slá HáKádos, a 17. századi nagy kabbalista szerint 3 tulajdonság jellemző a gonosz emberre: „Az irigykedés, az élvezet hajszolása és a becsvágy kizavarják az embert a világból.” (Pirké Ávot 4:21). A Menóra előtti 3 lépcső ezeket a tulajdonságokat szimbolizálta. Áron ezáltal a jövő generációinak küldött üzenetet: Ha tovább akarod adni a Tóra tanítását, ha fel akarsz emelkedni a Tóra szellemiségéhez, először a tulajdonságaidnak kell rendben lenniük.

Egyszerűen szólva: a helyes viselkedés és jó karakter megelőzi a tóratanulást. Mielőtt elkezdünk Tórát tanulni, meg kell győződnünk arról, hogy a személyiségünk megfelelő-e.


vissza

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás