Szerző: Kurucz Ákos
Forrás: Breslev.co.il
Megjelent: Forrás – 2011. november
Szerző: Kurucz Ákos
Forrás: Breslev.co.il
Megjelent: Forrás – 2011. november
Rámákot túlélte a felesége, de az asszony neve máig ismeretlen. Annyi bizonyos csak a személyével kapcsolatban, hogy Alkabec rabbinak volt a testvére. Ő adott életet Rámák fiának, aki a Gedáljá nevet viselte. Gedáljá a 16. század második felében nőtt fel, és 1625-ben adta vissza a lelkét a Teremtőjének. Gedáljá annyiban érdekes Rámák életműve szempontjából, hogy ő működött közre apja könyveinek velencei kiadásában. Gedáljá az 1580-as években a velencei gettóban élt, és az ő erőfeszítéseinek, közbenjárásának eredményeképpen kerültek Rámák művei kiadásra. Miután néhány év otttartózkodást követően Gedáljá ben Móse elhagyta Velencét, Jeruzsálemben telepedett le: itt töltötte felnőttkorának legnagyobb részét: végső nyugalomra is a Szent Városban helyezték.
A hagyomány úgy tartja, hogy Jichák Luria Askenázi (a Szent Ári) 1570-ben éppen azon a napon érkezett Cfátra, amikor Cordovero rabbinak volt a levájája (temetése). Elkísérte Cordovero rabbit az utolsó útjára, és csakhamar világossá vált számára, hogy ő az egyetlen, aki látja azt a tűzoszlopot, amely a koporsót kíséri. A ragyogás könyve, a Zohár leírja, hogy a tűzoszlop látványa annak a jele, hogy az illető lesz szellemi értelemben az eltávozott személy örököse, ő fogja átvenni a szellemi vezető szerepét attól, akinek a temetésén látja a tűzoszlopot. Noha a Szent Ári csak két évvel élte túl Rámákot, új elméleteivel, filozófiai megközelítésével mégis forradalmasította a kabbala egész rendszerét.
Árit ismerjük a kabbala egyik legnagyobb alakjaként. Amikor a misztikus tan nagyjairól beszélünk, meg kell említeni Cordoverot is: az ő neve is hasonlóan fényesen ragyog a kabbala egén. Rámák és Ári két külön utat képviselt, de a luriánus kabbala a cordoveriánus tanokból táplálkozott, azokból nőtt ki, azokat fejlesztette tovább. A kettő együtt adja a Zohár értelmezésének komplett rendszerét. Rámák rendszerezte először a kabbalát. A későbbi kabbalisták egyöntetűen azon a véleményen voltak, hogy noha Ári új alapokra helyezte a kabbala tudományát, tanításai harmonizálnak Rámák munkásságával.