Egy életút a lengyel kisvárosból Sanghajon át a tengerentúlra és vissza Sanghajba.
Kínában, egy menekülttáborban született. Ma legendás zsidó tanító.
A zsidó történelem egyik legveszélyesebb és legkülönlegesebb megmenekülése.
Mir, a kis lengyel városka, amely a világ egyik első jesivájának is otthona volt, 1939-ben hirtelen a nácik kegyetlen uralma alá került. Amíg a határok és a szövetségi viszonyok bizonytalanok voltak, a jesiva tanulói a közeli litván városba, Vilniusba menekültek – csak hogy néhány hónappal később ismét csapdába essenek a vasfüggöny mögött. Ekkor kezdődtek el a csodák. Japán, noha már évek óta nem volt konzulátusa Litvániában, 1940-ben alkonzullá nevezte ki a példátlanul bátor és jószívű Sempo Sugiharát. Sugihara a hivatalos japán politikával szembeszegülve éjt nappallá téve dolgozott azon, hogy zsidók ezrei, köztük a Mir jesiva 300 tanulója is, tranzitvízumokat kapjon, amelyekkel aztán egész Oroszországot keresztülutazva a Transzszibériai vasútvonalon, elmenekülhettek.
Az exodus egy hónapig tartott, és Japánban, Kobe városában ért véget. Innen 1943-ban deportálták a jesiva tanulóit Sanghajba.
Hogyan élhették túl? És mi lett a tóratanulással? Hiszen hajléktalanok voltak, otthontalanok és nincstelenek.
A „megoldás” 10 évvel korábban jött létre: egy jómódú, asszimilált zsidó, név szerint Silas Hardoon egy éjjel álmot látott arról, hogy egy teljes, 250 főt befogadó zsinagógakomplexumot építtet fel konyhával és mikvével (rituális fürdővel) együtt – Sanghajban.
Hardoon meglepő módon valóban fel is építtette a zsinagógát… amely kihasználatlan volt… egészen addig, amíg a Mir jesiva tanulói meg nem érkeztek, és meg nem találták benne tökéletes, eleve elrendelt otthonukat.
Amerikai fiú
E „sanghaji csoda” közepette született meg Chaim Walkin.
Chaim családjában generációkon át jelentős rabbik követték egymást. Édesapja, Rabbi Shmuel Walkin, Chafetz Chaimnak, a legendás lengyel rabbinak volt a tanítványa, később pedig ő lett a sanghaji menekültek vezetője.
Sanghajban virágzott a Tóra tudománya. „Akármilyen szörnyű volt is a humanitárius helyzet, a Tóra virágzott a balsors közepette” – mondta Rabbi Walkin az Aish.com-nak jeruzsálemi otthonában. „Semmijük nem volt, csak a Tóra, és ebből aranykor született.”
Sanghaj azonban csak átmeneti állomás volt. Ugyanis 1946-ban, a tragikus világháború végén, a menekültek Amerikába vagy Izraelbe távoztak onnan.
A Walkin család New Yorkban telepedett le, ahol a fiatal Chaim egyesítette az amerikaiak veleszületett érzékenységét az eddigi tóratanulmányokkal. Ez a kombináció formálta őt a világ egyik legelismertebb zsidó tanítójává.
Chaim nyolcéves volt, amikor megkapta az amerikai állampolgárságot. „Édesanyám különleges ruhát adott rám aznap, hogy abban menjek a bíróságra. Mivel pedig rá akart venni, hogy vigyázzak is rájuk, azt mondta, sosem lehet tudni, ki fényképez éppen. Másnap aztán felhívott a szomszédunk, hogy vegyük meg a New York Timest, mert én vagyok a címlapon” – emlékszik vissza a rabbi.
Jeruzsálemi napok
Házasságkötése után Rabbi Walkin alijázott, és csatlakozott az addigra már virágzó Mir jesivához Jeruzsálemben.
Rabbi Walkin visszaemlékszik arra, hogy a jesiva vezetője, Rabbi Chaim Shmuelevitz milyen erős aggodalmat és szeretetet érzett minden zsidó iránt. „A jom kippuri háború alatt így beszélt a jesiva tanulóihoz: »Kegyetlenek vagytok, ha nyugodtan aludtatok az éjjel! Hogy tudtatok aludni, amikor édesanyák várják aggódva a frontról érkező híreket? Együtt kell éreznetek velük!«”
Amikor izraeli katonát látott az utcán, Rabbi Shmulevitz mindig megállt, és elragadtatva nézte – idézte fel Rabbi Walkin, aki maga is mindig felhívja a tanítványai figyelmét arra, mennyire fontos a „terhek megosztása” – a Tóra intenzívebb tanulmányozásával tehetjük ezt meg, és azzal, hogy kimutatjuk az izraeli katonák iránti nagyrabecsülésünket. „Az életüket kockáztatják értünk – mondja –, a legkevesebb, hogy tiszteljük, és megbecsüljük őket”.
Rabbi Walkin a Mir jesivában találkozott először Rabbi Noach Weinberggel. 1974-ben, amikor az Aish HaTora megnyitott Jeruzsálem óvárosában, Rabbi Weinberg választotta ki Rabbi Walkint a haladó csoport talmudoktatójának.
„Rav Noach olyan jelenség volt, amilyennel egyszer találkozik az ember az életben. Mindent megtett a zsidó népért” – mondja Rabbi Walkin. „Az Aish-ben töltött idő különleges és kiemelkedő fontosságú volt. Idealista és energikus fiatalokkal dolgoztam. Irigyeltem az igazságvágyukat. Megtanítottak rá, hogy újraértékeljem a Tóra értelmét és fontosságát.”
Rabbi Walkin 1989 óta az Ateres Yisrael jesiva vezetője Jeruzsálem Bait VaGan kerületében.
Békés otthon
Rabbi Walkin igen keresett szónok az oktatás témájában, és összegyűjtött esszéit, A belső világ (The World Within) című könyvét kortárs klasszikusként tartják számon.
Miért sebezhetők olyan sokan manapság érzelmileg? Mi a legfontosabb tanács, amelyet minden szülőnek meg kell fogadnia, aki egészséges önérzetű gyerekeket szeretne nevelni?
„Sajnos mostanában nagyon sokan mások elismerését akarják kivívni, és ez a legfőbb céljuk az életben – mondja Rabbi Walkin. – A zsidó megközelítés pedig az, hogy a gyermek önbizalma azon alapul, hogy tudja, ő különleges, egyszeri és megismételhetetlen jelenség. Szenvedélyesen ellenzem az utánzást. Van erre egy mondás: ne ékeskedj idegen tollakkal. Mindenkit úgy kell felnevelni, hogy valódi egyéniség legyen. Semmire sincs akkora szüksége egy gyereknek, mint arra, hogy büszke lehessen magára. Ne fogadjuk el a másolást!”
Hogyan teremtenek támogató otthoni környezetet
a szülők?
„Édesanyám sok időt töltött Chafetz Chaim otthonában, ahol hihetetlen nyugalmat tapasztalt. Annak a családnak is megvolt a maga baja, személyes tragédia, anyagi gondok, antiszemitizmus… de semmi sem hatott negatívan a házra. Chafetz Chaim otthona mindig pozitív és kellemes volt.”
Hogyan inspiráljuk a gyerekeinket, hogy büszke zsidókként éljenek?
„Az emberek hiteles, tisztességes, magasabb rendű értékekben keresik az inspirációt – mondja Rabbi Walkin. – Ezért döntő, hogy a vallásos zsidók tiszteletre méltóan és etikusan viselkedjenek. Akár a postára megy, akár a buszon utazik, minden vallásos zsidó a Tóra nagykövete. Rajtunk múlik.”
Rabbi Walkin itt felidézi egy friss élményét egy franciaországi utazásáról: „Amikor a kalauz megérkezett, egy férfi odajött, elővette a hitelkártyáját, és felajánlotta, hogy kifizeti az én jegyemet is. Megkérdeztem tőle, hogy zsidó-e ő is. Azt felelte, hogy nem, csak lenyűgözte a tiszteletreméltóságom.”
„Bárcsak mindannyian tisztában volnánk azzal, hogy milyen erős pozitív hatást tudunk gyakorolni másokra!” – teszi még hozzá.
Teljes kör
Mintegy 70 évvel az után, hogy elhagyta Sanghajt, Rabbi Walkin visszatért, egy egykori menekültekből álló küldöttséget vezetett. Megnézték a Sanghaji Zsidó Menekültek Múzeumát (Shanghai Jewish Refugee Museum), és találkoztak a helyi vezetőkkel, hogy köszönetüket fejezzék ki nekik.
A város alaposan megváltozott, mióta nem járt ott.
Sanghaj az 1940-es években leginkább lepusztult, primitív kalyibákból állt, ahol a szegénység olyan mély volt, hogy az emberek a szó szoros értelmében belehaltak az utcán. Napjainkban viszont a világ egyik legnagyobb városa, és globális pénzügyi központ.
Rabbi Walkin felidéz egy profetikus pillanatot: „Rendeztek egy kis búcsúünnepséget, mielőtt a Mir jesiva elhagyta volna a várost 1946-ban. Itt a zsidók köszönetet mondtak a helyi lakosságnak, amiért ilyen jó házigazdák voltak. A rabbik pedig megáldották a város népét, hogy kedvességükért cserébe lendüljön fel, és virágozzon Sanghaj.”
Rabbi Walkin tiszta hálát sugároz, ahogy visszagondol a 70 évvel ezelőtti hontalan, pénztelen menekültekre. „A Tóra, ami most a Mir jesivából árad – a több tízezer tanulóból – ezeknek a jószívű embereknek köszönhető, akik segítettek megmenteni a judaizmust.”
fordítás · Lengyel Enikő