Jitro

A válasz

Miért nem az angyalok kapták a Tórát?

Hetiszakaszunk az emberiség legegetrengetőbb eseményét tartalmazza, mely elválasztja a zsidóságot a többi vallástól. A legtöbb vallás szerint Isten csak egy vagy egy pár embernek jelent meg. Ők adták tovább Isten szavát mindazoknak, akik elhitték jelenéssel kapcsolatos állításaikat.

A Szináj-hegyi kinyilatkoztatásnak az egész nemzet a tanúja lehetett, több mint hatszázezer húsz és hatvan év közötti férfi, ami azt jelenti, hogy az egész nemzet létszáma körülbelül kétmillióra volt tehető. Itt nem mendemondáról van szó, vagy arról, hogy Isten megjelent valaki másnak, hanem személyes tapasztalatról.

Lehet, hogy az emberek nem tudtak olyan kinyilatkoztatásról, amely egyvalakivel történt. Talán csak évtizedekkel később hallottak róla. Viszont kitalálni egy nyilvános és a miénkhez hasonló méretű kinyilatkoztatást lehetetlen. Egy ilyen állításhoz egy elengedhetetlen feltétel szükséges: igaznak kell lennie.

A Talmud Sábbát 68b szakasza tárgyalja a kinyilatkoztatást és a tóraadást megelőző mennyei vitát.

„Rabbi Jehosua ben Levi azt tanította: amikor Mózes felment a mennyekbe a Tóráért, az angyalok megkérdezték az Örökkévalót, hogy mit keres egy emberi lény közöttük.

Az Örökkévaló azt válaszolta, hogy a Tóráért jött.

Az angyalok tudni akarták, hogy oda fogja-e adni húsnak és vérnek azt a kincset, mely a teremtés előtt is rejtve volt? Mi az ember, hogy egyáltalán számításba jön? Az Örökkévaló dicsőségének a mennyekben a helye.”

„a Tóra
felemeli és megváltoztatja az embert. Kivezeti őt
a saját Egyiptomából”

Rabbi Moshe Schwab kifejti az angyalok kérdését. Mi az ember? Szerintük az ember nem érdemli meg a Tórát, mert van szabad akarata. Nem kifejezetten azért utasítottak vissza egy személyt, mert tudatosan a rosszat választotta. Egy ilyen személyt nem azért utasítanának vissza, mert „ember”, hanem azért, mert bűnös. Az angyalok egy olyan személyt utasítottak vissza, aki újra és újra a jót választotta.

Miért utasították vissza? Egy szabad akarattal meghozott döntésben két választás lehetséges. Az angyalok úgy érezték, hogy a rossz választás lehetősége már önmagában is az Örökkévaló becsmérlése lenne. Ezért az angyalok azt gondolták, hogy az ember nem részesülhet a Tórában.

Képzeljük el, hogy a házunkba fogadunk egy embert. Adunk neki ételt, ruhát, menedéket és mindent, amire szüksége van. Évekkel később teszünk neki egy hihetetlen ajánlatot mert bizonyos dolgokat meg kellett tennie az egészsége megtartása érdekében, ő mégsem tette meg őket. Egymillió dollárt ajánlunk neki, ha mégis megteszi. Mire ő azt mondja, hogy jó, majd átgondolja.

Még akkor is ostobának tartanánk ezt az embert, ha a végén elfogadja az ajánlatot. Miért nem fogadta el rögtön?

Az angyalok is így vélekedtek rólunk. Micsoda paprikajancsik! Ezek az emberek komolyan azon töprengenek, hogy kövessék-e az Örökkévaló utasításait, amiért aztán hatalmas jutalmat kapnak? Mi olyan nehéz ebben?

– Válaszolj nekik! – mondta az Örökkévaló Mózesnek. – Meg kell értetned velük, hogy ha az embernek adom a Tórát, abból nem lesz chilul Hásem (az Örökkévaló meggyalázása).

Ez mind személyes, mind nemzeti szinten érvényes. Minél jobban kiaknázzuk e világ lehetőségeit az Örökkévaló nevének a megszentelésére, annál személyesebben részesülünk a Tórában.

– Félek, hogy a szájuk tüze megéget – mondta Mózes az Örökkévalónak.

Az Örökkévaló azt válaszolta, hogy kapaszkodjon a kiszé hákávodba.

A kiszé hákávod az Örökkévaló trónját jelenti, szó szerint méltóságának székét. Amikor azt mondjuk, hogy a kiszé hákávod a jámborok lelkéből áll, ezen azt értjük, hogy ők tartják fent az Örökkévaló méltóságát. Úgy tűnik, az Örökkévaló rávezette Mózest az angyaloknak tetsző válaszra.

– Mutasd meg nekik azt az egyedülálló szerepet, amelyet te és néped játszanak majd a nevem megszentelésében!
– Világ Ura, mi van abban a Tórában, amit adsz nekem? – kérdezte Mózes.
– Én vagyok az Örökkévaló, a te Istened, aki kihoztalak Egyiptomból…
– Ti voltatok Egyiptomban a Fáraó szolgái? Mit nektek a Tóra? – fordult Mózes az angyalok felé.

Mózes válasza annyira egyszerű, hogy elcsodálkozunk azon, az angyalok hogyan is gondolták, hogy övék lehet a Tóra. De a Tóra minden világra érvényes, a legszellemibbre és a legkézzelfoghatóbbra is. Ugyanazok a szent betűk mást jelentenek a környezettől függően.

Akkor mi is volt Mózes válasza? Azok a szavak a mi egyiptomi történetünkről az angyalokra is vonatkoznak.

Mózes feleletének a lényege az volt, hogy a fizikai világban a Tóra felemeli és megváltoztatja az embert. Kivezeti őt a saját Egyiptomából és elhozza Szináj-hegyhez. Ez a legnagyobb tiszteletadás az Örökkévalónak. Az angyalok „egy helyben állnak”, az ő szintjük statikus. Az ember „halad”, változik. Még a buta döntésképtelenségünkkel együtt is, azok a változások, amelyeken keresztülmegyünk a jó választása által, a legnagyobb megbecsülés amelyet az Örökkévalónak adhatunk.

Az Örökkévaló rögtön egyetértett Mózessel, és az összes angyal – még a Halál Angyala is – ajándékot adott Mózesnek. Amikor nyilvánvalóvá vált, hogy az embernek jutott ez a szerep, mindenki más segíteni akart benne.

Remélem mindannyian megtaláljuk majd a szerepünket a kávod Sámájim (az Örökkkévaló tisztelete) csodálatos, kozmikus szimfóniájában!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás