Interjú

Itt a Sije bácsi!

A négygyerekes apuka folyton tanul, és tanulni tanít.

Szerző: Binjomin Zeév
Megjelent: Forrás – 2013. február-március

Szerző: Binjomin Zeév
Megjelent: Forrás – 2013. február-március

Villáminterjú Domán Sijével, a Lativ Kolel főállású tóratanulójával

Széles mosollyal és őszinte kedvességgel köszönt minden ismerőst, aki a Kolelba érkezik. A Zeneakadémia gordonka szakán indult, majd elkezdte keresni az igazságot. Évekig gondolkozott azon, hogy pontosan mit is jelent a szerénység. „A legjobb az, ahogyan Sije csinálta: kijött, és mindent itt tanult meg, évek alatt” – mondta róla Izraelben egy belzi haszid néni. Meglátása szerint a mai magyar fiatal zsidók előtt két út van: az itthoni langyos vízben a helyi viszonyokhoz mérten relatíve nagy tudást szerezni, vagy „turbó fokozatra” kapcsolni. Ő annak idején az utóbbit választotta. Nemrég született első fiúgyermeke, így apaként most otthon nagyobb szükség van rá, mint a Kolelben. Megkért, helyettesítsem addig az újság szerkesztésében, így a pillanatot kihasználva elkaptam néhány szóra, hogy megtudjam, mi jelenti a kihívást ezekben a napokban: mosogatás közben fejben Talmudot tanulni.

Ritkábban látunk ezekben a hetekben, mivel otthon segítesz a ház körül. Mennyiben más számodra ez az időszak?

Sok szempontból nehezebb. Amíg a napi rutinban rengeteg az olyan, amikor az ember ül, gondolkodik, tanul, tanít, szóval elsősorban szellemi munkát végez, addig most nagyon sok a fizikai tennivaló: bevásárolni, főzni, mosni, takarítani, vinni a gyerekeket, lefektetni, fürdetni… Persze mint minden helyzet, ez is rejt magában fejlődési lehetőséget! Kétféle feladat képzelhető el: az egyik a cheszed (adás) tulajdonságának gyakorlása. Amikor valakinek sokféle tevékenységet kell végeznie másokért, akár a saját családjáért, ha sikerül ezt jó szívvel tenni, ezáltal elmélyítheti magában ezt a nagyon alapvető tulajdonságot. A másik, amit Jehosuá könyvében (1,8) találunk: „vöhogiszó baj jajmom völájló” („abban mélyedj el nappal és éjjel”). Hát ez egy nagyon komoly feladat: hogy az ember úgy el tudjon mélyedni valamilyen témában, miközben a keze mást csinál, pl. mosogat.

Három lányod után fiad született a napokban. Az csak egy sztereotípia, hogy a zsidó szülők különösen vágynak a fiúgyerekre, hogy majd nagy tóratudós legyen?

A félreértés elkerülése végett, nem szeretik a zsidó szülők sem jobban a fiúkat, mint a lányokat. Persze vágynak rá, és ezzel együtt félnek is tőle, hiszen egy fiú felnevelése bizonyos szempontból (és hangsúlyozom, hogy csak bizonyos szempontból) nagyobb felelősséggel jár. Fontos például, hogy sikerül-e az apukának megszerettetni vele a tanulást. Ahhoz, hogy valaki szívesen üljön le napi 8-10-20 órában tanulni, az kell, hogy az a fiú megérezze az ízét. Imádkozás: ahhoz, hogy ez a nagyon rendszeres, mindig-ugyanazt-a-szöveget imádkozást valaki élvezze, ebben is segíteni kell. Az imádkozás az egyik legerősebb és legmélyebb vallási élmény lehet, de ezt meg kell találni. Komoly feladat, hogy ne váljon élettelen rutinná. Ezenkívül ma a külső világ bizonyos negatív hatásai – amelyek a tórai ideállal ellentétes irányba mozdíthatják a fiatalokat – rendkívül erősek lehetnek. Mondhatjuk, hogy általánosságban a fiúkra nézve néhány szempontból néha veszélyesebb is, mint a lányokra. Ezt is okosan kell ellensúlyozni.

Többször is említetted a tanulás fontosságát. Ez elsősorban a Talmud tanulását jelenti. Vajon valóban ez lenne az a kulcs, ami megkülönböztet egy látszólagos zsidó közösséget egy igazi közösségtől?

Nagyon fontos, alapvető dolog, hogy tanulás nélkül nincs zsidóság. Csak micvákat, imákat gyűjteni önmagában még nem zsidó élet. Először is, magához a cselekvés részéhez is feltétlenül szervesen hozzátartozik a tanulás. Hiszen ha az ember nem érti, nem tud benne továbbfejlődni, nem tudja ugyanazt az Ámidát időről időre máshogy nézni, érteni, akkor a dolog halott. Másodszor, a tanulás önmagáért is elválaszthatatlan a zsidó élettől, hiszen ez egy nagyon erős eszköz ahhoz, hogy az ember magasabb szellemi szinteket elérjen. A talmudi gondolkodás egyébként nem más, mint elemzés és igazságkeresés. Ez annak megtanulása is, hogy képes legyen valaki akármilyen témában (pl. egy ökör felöklelt egy tehenet, vagy egy mindennapi micva, vagy a Szentélyhez kapcsolódó téma) elmélyedni, önállóan gondolni róla valamit, kérdéseket feltenni, megpróbálni a kérdésekre válaszolni. A Talmud tanulása több szempontból is kicsit nehéz, a nyelv miatt is, a gondolkodásmód is szokatlan. Sokan nehezen evickélnek ebben addig, amíg természetessé válik és folyékonyan tudnak „közlekedni” egy talmudi témában. Ha az ember ezt a pár első nehéz lépést megtette, akkor egy teljesen új világ tárul fel előtte.


vissza

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás