Háláchá

Kérdezd a rabbit!

Szerző: Lativ Kolel
Megjelent: Forrás – 2012. május

Szerző: Lativ Kolel
Megjelent: Forrás – 2012. május


A nemrégiben indított „Kérdezd a rabbit” internetes rovatunkból csemegéztünk:

Mi a teendő akkor, ha a tejes kanál a húsosokkal lett elmosogatva?

Ahhoz, hogy egy evőeszköz kóserságával kapcsolatban kérdés merüljön fel, az szükséges, hogy az adott tárgy magas hőmérsékleten (ún. Jád szoledet bo, azaz, ami a kéznek már nem kellemes, az a hőmérséklet, ahol egy átlagos ember már elkapja a kezét – kb. 42 fok) érintkezzen a kóserság szempontjából problémás dologgal. Ezért ha például egy tejes késsel májkrémet kenünk a kenyerünkre, akkor a kést csak alaposan meg kell tisztítani, de nem szükséges kikóserolni.

A mosogatás ebből a szempontból általában nem problémás, az emberek nem szoktak olyan hőmérsékleten mosogatni, ami nem kellemes a kezüknek. Ezért ilyen esetben csak alaposan meg kell tisztítani a kanalat, nem szükséges kikóserolni. De ha mondjuk forró vízbe áztatta be a húsos edényeket és köztük volt a tejes kanál, vagy mosogatógépben mosogatta el 50 vagy 65 fokon akkor az esetek nagy részében ki kell kóserolni a kanalat (konkrét esetben érdemes kompetens rabbinak feltenni a kérdést, mert előfordulhat, hogy még ilyen esetben sem kell kóserolni).

A kóserolás úgy történik, hogy veszünk egy lábast (nem fontos, hogy tejes, vagy húsos), amiben az elmúlt 24 órában nem melegítettünk ételt. Felforralunk benne vizet, és amikor már bugyog, akkor az alaposan megtisztított kanalat (nem lehet rajta semmilyen kosz, rászáradt étel stb.) belerakjuk, úgy, hogy a víz teljesen ellepje a kanál teljes felületét. Utána kivesszük a kanalat, lemossuk hideg vízzel és már kevergethetjük is vele a tejeskávénkat.

Megcsókolhat-e egy „húsos” fiú egy „tejes” lányt vagy várniuk kell 6 órát?

Az a legáltalánosabban elterjedt szokás, hogy ha húst, vagy olyan ételt ettünk, amiben hús főtt, 6 órán belül nem fogyasztunk tejes ételt. Azonban véleményem szerint, ha egy fiú megcsókol egy lányt az nem minősül étkezésnek. Bár természetesen, ha a lány szájában sajt, vagy túrótorta stb. darabok vannak, akkor lehet, hogy érdemesebb először lenyelnie és esetleg picit kiöblíteni a száját. (Ha valaki nagyon vallásos, akkor mindenesetre megmossa, kiöblíti a száját.) Talán még csak annyival egészíteném ki, hogy a kérdező biztos arra gondolt, amikor egy „húsos” férj a „tejes” feleségét szeretné megcsókolni! 🙂

Mi a szerepe a szakáll növesztésének a zsidó férfiak esetében?

3Mózes 19:27-ben olvashatjuk: “Ne vágjátok le kerekre hajatok szélét és ne vágd le szakállad szélét.” Ebből a parancsból tanuljuk a pajesz és a szakáll meghagyásának a kötelességét. Mivel a szakállat csak vágni tilos, ezért más módon megengedett eltávolítani azt. Több ok miatt azonban a vallásos férfiak meghagyják szakállukat. A Talmudban ezt olvashatjuk: “Egy férfi arcának dísze/dicsősége a szakálla” (Sábát 152a). A hosszú szakáll az idős kor, a sok tanulással töltött idő és ezáltal a bölcsesség szimbóluma.

A Zohár bizonyos fajta szentséget tulajdonít az ember szakállának. Mivel a szakáll összeköti a fejet a test többi részével, ezért kapocsként szolgál az elme és a szív, vagyis az értelem és az érzelmek között. Misztikus magyarázók a test különböző részeit spirituális energiák hordozóinak tartják. Eszerint a szakáll a “cheszed” – “kegyelem/szeretet” tulajdonságát hordozza, és azért nem szokták levágni, hogy ezzel is elősegítsük a bennünk lévő szeretet növekedését embertársunk felé. Minden parancsolatnál törekednünk kell, hogy a lehető legszebben/legkomolyabban teljesítsük azt, ezt hívják “hidur micvá”-nak. Mivel az Örökkévaló azt kérte tőlünk, hogy ne vágjuk le a hajunk és a szakállunk szélét ezért vannak, akik a “hidur micvá” miatt, semmit sem vágnak a pajeszukból és a szakállukból. A hosszú szakáll és pajesz egyúttal a chászid közösséghez való tartozás ismertetőjele is lehet.

Miért fáklyát kell gyújtanunk szombat kimenetelekor?

Szombat kimenetelekor a hávdálá szertartás részeként gyertyára is áldást mondunk. Ennek az az oka – ahogy Bölcseink tanították -, hogy az első ember szombat este „fedezte fel” az Örökkévaló segítségével, hogy két követ összedörzsölve tüzet lehet csiholni. A hávdálá folyamán meggyújtott tűzzel emlékezünk erre. A szombat esti gyertyára a következő áldást rendelték el: „Boré meoré háés”, aminek körülbelüli fordítása: „aki teremti a tűz fényeit”. A Talmud azzal indokolja, hogy a meoré szó többes számban van, hogy a tűzben többféle árnyalat is látszik és erre utal az áldás szövege. Ezért van az, hogy fáklyát gyújtunk szombat este. A fáklya itt több (legalább kettő) lángot jelent, amelyek összeérnek. Ha már az áldás szövegében a láng többszínűségére utalunk, megpróbáljuk ezt láthatóbbá és érzékelhetőbbé tenni az által, hogy több lángot teszünk egybe. (Káf háchájim, Kolbo)

Talán még egy gondolatot lehetne ehhez hozzáfűzni. Szombat az egység napja. Minden elérheti a szellemi gyökerét, ahol minden eggyé válik a Teremtő egységében. Amikor azt mondjuk, hogy „Halljad Izrael, az Örökkévaló, a mi Istenünk, az Örökkévaló egy”, az nem csak azt jelenti, hogy monoteisták vagyunk és csak egy Istenben hiszünk, hanem azt is, hogy bizonyos perspektívából nézve, az Örökkévalón kívül nincs semmi, az Örökkévaló egysége mindent egyesít, mindent magába foglal. A sábesz az a nap, amikor meg van annak a lehetősége, hogy ezt az abszolút egységet „megízleljük” (Zohár). Talán ezért van, hogy egész évben pont a péntek este az, ami a legalkalmasabb arra, hogy egy férj és egy feleség eggyé váljon, megtalálják a kettőjükben rejlő egységet. Ezt is szimbolizálja, hogy a még szombat előtt gyújtott két különálló gyertya szombat estére eggyé válik.

Ha a férjem nem zsidó lesz, akkor is összeadhat minket rabbi?

Természetesen „összeadhat” (bár a legtöbb rabbi ezt nem fogja megtenni), de a Tóra szerint ez nem számít házasságnak, csak együttélésnek. Azaz, ha különköltöznek, mindkét fél szabadon házasodhat. Ha gyerekeik születnek, a gyerekek a háláchá szerint zsidók, hiszen a zsidóság anyai ágon öröklődik, függetlenül attól, hogy az anya a háláchá szerint házasnak számít vagy sem. A tórai értelemben vett házasság egy új fajta „létezés”, egy nagyon erős jogi és spirituális kötelék, amit csak egy, a háláchá szerint érvényesen elkészített get (válólevél) tud felbontani, vagy – ne adj Isten – valamelyik fél halála.

Tedd fel Te is a zsidósággal kapcsolatos kérdéseidet a Lativ.hu-n!


vissza