Lativ Kolel

Köszöntő – Forrás VI. évfolyam 5. szám

Sávuot ugyan egyike a három zarándokünnepünknek, mégis ismertsége eltörpül a másik kettő, peszách és szukot mellett. Ennek vannak egyszerű praktikus okai is, mint például, hogy míg peszách is és szukot is (Izraelben) 7 napos ünnep, addig sávuot csak egy napos. Vagy hogy amíg peszáchot hatalmas felkészülés előzi meg, ki kell takarítani az egész lakást minden „morzsától”, szukotra pedig fel kell építenünk a különleges ünnepi sátrunkat, addig sávuotra nincsen extra felkészülés. Ugyanezt úgy is megfogalmazhatjuk, hogy amíg van különleges peszáchi micvá – a macesz, és van különleges szukoti micvá – sátorban lakni, addig sávuotkor nincs különleges micvá. És ez még meglepőbb, ha azt is végiggondoljuk, hogy sávuot kivételével minden ünnepnek van speciális micvája: ros hásánákor sófárt fújunk, jom kipurkor böjtölünk, chanukakor gyertyát gyújtunk, purimkor (többek között) megilát olvasunk. Nincs még egy olyan ünnepnap, melynek nincs saját micvája. Illetve pontosabban van még egy: szukot 8. napja, smini áceret. Vajon miért kivétel ez a két nap? Talán ha megértjük, mi bennük a hasonlóság, a kérdésünkre is megkaphatjuk a választ.

Valójában sávuot is és smini áceret is a lezárása az őket megelőző hétnapos ünnepnek. Smini áceret szukot 8. napja, és igazából sávuot is peszách 8. napja. Sávuot ugyan időben kitolódik, lényegében mégis peszách 8. napja marad. Mégpedig úgy, hogy sávuot a peszáchtól számított 50. napon van, ami a 7×7+1. nap. De vajon miért nem tarthatjuk ténylegesen a 8. napon? Vagy máshogy feltéve a kérdést: miért nem kaptuk meg közvetlenül a kivonulást követően a Tórát? Miért várt evvel az Örökkévaló 50 teljes napot? A válasz, hogy a tóraadás nem egy könyv átadása. A tóraadás egy szellemi szint, amelyre az ember csak nagy erőfeszítések árán juthat el. Aki eléri ezt a szintet, az „megkapja a Tórát”, „szembetalálkozik az Örökkévalóval”. A zsidó népnek időre volt szüksége a kivonulást követően, hogy elérjék a Tóraadás szintjét.

De vajon mi a jelentősége annak, hogy sávuot is és smini áceret is „8. nap”? És hogyan következik ebből, hogy nincsenek saját micváik?

A Maharal a következőkre tanít minket a számokkal kapcsolatban: a 6-os szám szimbolizálja a fizikai világot, hiszen 6 fő irány van: fel-le és a négy égtáj. A 7-es szám szimbolizálja azt a fizikai világot, melyben megjelenik a fizikai szellemi tartalma, esszenciája is. 6 nap alatt teremtette az Örökkévaló a fizikai világot. Mi hiányzott? A belső tartalom. A 7. nap nincs teremtés, mégis általa válik teljessé a világ. Ha a 7-es szám a teljességet szimbolizálja, akkor vajon mit tud ehhez a 8-as szám még hozzáadni? A 8-as szám – tanítja a Maharal – a tiszta transzcedens dimenzióra utal, melyben megszűnnek az evilági keretek.

Sávuot, a tóraadás a 8. napon van, hiszen – mint említettük – a tóraadás egy „szint”, melyen az Örökkévaló szemtől szembe beszél hozzánk. Amit hallva őseink, Bölcseink tanítása szerint élettelenül estek össze, és újra kellett őket éleszteni. Miért? Mert teljesen kiléptek a fizikai keretek közül. Miért nincs ennek a napnak saját gyakorlati micvája? Mert az a szint, amelyet a 8-as szám szimbolizál, nem jelenik meg a fizikai világban, annak a lényege nem tud testet ölteni egy fizikai cselekvésben.

Talán sokaknak túl „csendesnek” tűnik ez az ünnep. De valójában pont ez a „csendesség” mutatja ennek a napnak az igazi jelentőségét, melybe lehetőségünkben áll belekóstolni.

Lativ staff