Lech lechá

Spirituális lamarckizmus

„Aki az ő tökéletességében jár, igaz ember. Boldogok az ő fiai őutána.”

Szerző: Rabbi Dovid Begoun
Forrás: Torah.org
Fordította: Hidegh Györgyi
Megjelent: Forrás – 2011. november

Szerző: Rabbi Dovid Begoun
Forrás: Torah.org
Fordította: Hidegh Györgyi
Megjelent: Forrás – 2011. november

Hetiszakasz: Lech lechá

Pirké Ávot (Az atyák tanításai) azt tanítja, hogy „Ávráhám Ávinu (Ábrahám ősatyánk) 10 megpróbáltatáson ment keresztül (ezek közül egy volt a „Lech Lechá”, a szülőhelye elhagyása egy ismeretlen helyre Isteni ígéretre támaszkodva), és mindegyikben helytállt.” (Atyák tanításai 5:4)

Rabbi Chaim Volozhiner (1) megjegyzi erről a misnáról, hogy egy korábbi misna is említést tesz Ábrahámról, de meglepően kihagyja az „Ávinu”, ősatyánk megnevezést.

A Példabeszédek (20:7) versére alapozva: „Aki az ő tökéletességében jár, igaz ember, boldogok az ő fiai ő utána”. Rabbi Chaim elmagyarázza, mi lehet az, amit úgy nevezünk: „A spirituális lamarckizmus elmélete”.

A filozófusra, Lamarckra támaszkodva: az organizmusok megváltoztatják viselkedésüket a környezeti változások hatására, ami viszont megváltoztatja a szervezetüket, és ezt a „javított változatot” öröklik az utódok. Például a zsiráfok hosszú nyakukat és első lábaikat generációkon keresztül arra fejlesztették ki, hogy magas fák levelei után kutassanak, felnyújtózkodjanak a levelekig. Ezután a nyújtott nyakukat és lábaikat örökölték az utódjaik is.

Bár ez a teória nem lett bizonyítva a fizikai világ tudományában, mindazonáltal teljesen igaznak bizonyul a lélek birodalmában. Hiszen aki feljebb jut egy spirituális létrán és szinteket ér el, az mindenképpen hagy ebből utódaira is.

A magyarázók rámutatnak, hogy a „niszájon” szó, ami próbatételt jelent, a „nész”, zászló szóból ered, jelentése: az élet célja felemelni az egyént, úgy, hogy segítse felismerni a lehetőségeit is.

Ábrahámnak azért kellett átmennie 10 megpróbáltatáson, mert őt szánták arra, hogy „Ávinu” legyen belőle, ő legyen egyszer a szent zsidó nép atyja.

A próbatételeket sikeresen teljesítve derült ki, hogy a „Spirituális lamarckizmus” útján ő lesz az örökítője utódjainak, és ezáltal a zsidó emberek spirituális DNS-ének.

Rabbi Chaim Volozhiner ezt alkalmazza annak megmagyarázásra, hogyan lehet, hogy annyi egyszerű zsidó ember évszázadokon keresztül képes volt feláldozni az életét és meghalni, megszentelve az isteni nevet, hűen kitartani a zsidósága mellett, hite mellett..

Ez ugyanis bele van kódolva a zsidók lélekgenetikájába, hogy képesek legyenek erre, olyan elszántsággal, mint Ábrahám, amikor inkább Nimród tüzes kemencéjébe dobatta magát, minthogy le kelljen mondania az egyistenhitről…

Ábrahámhoz hasonlítja Rabbi Chaim az egyszerű zsidók arra vonatkozó késztetését, hogy rettenetes körülmények közepette tegyenek meg óriási távolságokat családjaikkal együtt, azért, hogy Izrael földjén telepedhessenek le.

Amikor saját életünk során arra törekszünk, hogy a Tóra és Isten szellemében fejlődjünk, és feljebb emelkedhessünk a spiritualitás létráján, tegyük ezt örömmel: a mi eredményeink nemcsak minket emelnek majd fel, hanem egyszer a mi utódaink is e spiritualitás részesei lesznek.


vissza

 

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás