Bálák

Az igazi Bileám

Bileám kettőssége – látszólag jó ember, de valójában rossz szellemiségű.

Szerző: Rabbi Yaacov Haber
Forrás: TorahLab.org
Fordította: G. Sz.
Megjelent: Forrás – 2010. június

Szerző: Rabbi Yaacov Haber
Forrás: TorahLab.org
Fordította: G. Sz.
Megjelent: Forrás – 2010. június

Hetiszakasz: Bálák

Bálák hetiszakasza első olvasásra azt a határozott benyomást kelti Bileámról, hogy jó ember volt. Nem száll szembe az Örökkévalóval, Bálák előkelősége nem tudja őt megfélemlíteni, angyalokat lát, próféciákat kap, csodálatos áldásokat fogalmaz meg és Izrael népét magasztalja.

Rási kommentárjában azonban azt olvashatjuk, hogy jóslatai nem voltak valóságosak, ő maga pedig közönséges, antiszemita és megalkuvó volt. Bölcseink Bileám hárásának, azaz gonosz Bileámnak nevezik. Miért van ez az éles ellentmondás az írott és a szóbeli tan között ?

Bölcseink ezt így magyarázzák: míg a Tóra, az írott szöveg áttekintést nyújt arról, milyennek látszott Bileám, addig a  szóbeli hagyomány érzékelteti, milyen is volt ő valójában, milyen volt az igazi Bileám. Mindebben az életben megnyilvánuló dolgok kettőssége rejlik. Az ember tűnhet nemesnek, erkölcsösnek, idealistának, szentnek, és bizonyosak lehetünk benne, hogy a Föld legkülönlegesebb személyével állunk szemben. Aztán bepillantunk Rási kommentárjába és máris egész másként fest a dolog.

Az Örökkévaló végtelen bölcsességgel megalkotott egy összetett vezetési rendszert, mely az égi irányításon és a szabad választás lehetőségének fenntartásán alapul.  Az Örökkévaló megteremti a létfeltételeket minden teremtmény számára, de a létfenntartáshoz felhasználható eszközök lehetnek jók és rosszak. Egyszer megkérdezték Rav Yaakov Kaminetskytől: „Ha az Örökkévaló nem akarja, hogy az emberek csaljanak és lopjanak, akkor miért ad a csalóknak és tolvajoknak olyan sok pénzt?” Rav Kaminetsky ezt válaszolta: „Ők nem az Örökkévalótól kapták a pénzt, hanem a szitrá áchrától (a másik oldaltól).”

Nem tudom pontosan mit jelent, hogyha valakit a szitrá áchrá „finanszíroz”, de abban biztos vagyok, hogy én nem kívánkozok oda.  Azok a vallási erőfeszítések, melyek tisztességtelenül szerzett pénzen alapulnak, nem fognak fennmaradni. A beléjük vetett energia hasztalan. Vannak jó eszközök és rossz eszközök. Van jó és rossz spiritualitás. Ez olyan, mint a testépítés. Valaki hónapokig treníroz, hogy elérjen egy edzettségi szintet, mások ezt gyorsan megteszik néhány szteroid segítségével.

Bileámnak rossz volt a szellemisége. A kapcsolatait arra használta, hogy átkokat mondjon az Örökkévaló nevében. Az ő eszköze a szitrá áchrá volt. Én ahhoz tartom magam, ha hallok valakit az Örökkévaló nevében beszélni, nagyon figyelek arra, hogy mit mond. Ha valaki mindig negatív, másokat bántó, romboló vagy okoskodó megjegyzéseket tesz, azt mondom: „Lo meHásem jácá zot – Ez nem az Égből való”. A jécer hárának, a rossz ösztönnek akar megfelelni. Tartózkodni kell az ilyen szellemiségtől, az Örökkévaló nevében való gyűlölködés vezetett a Szentély lerombolásához.

Külsőleg Bileám szentnek látszott, de bölcseink felfedik róla a valós képet, mely negatív és romboló. Bileám spirituális szteroidokat használt. Ő maga mondta, mikor dicsőítette a zsidó népet: „Lo náchás beJákov”. Nincs náluk fekete mágia, sem szteroid, ők igaziak.

Bileám történetének tanulsága, hogy nekünk is igaznak kell lennünk. Vigyáznunk kell, hogy szélhámosok be ne csapjanak minket, de még fontosabb, hogy mi magunk se váljunk azzá. Életünket és megélhetésünket a szentségnek kell vezérelnie, így lehet értelmes, tartós és igazi.


vissza

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás