Tóraadás egy távol-keleti metropoliszban.
Szerző: Arató Mátyás
Megjelent: Forrás – 2013. május-június
Szerző: Arató Mátyás
Megjelent: Forrás – 2013. május-június
A koreai zsidó közösség egyéves évfordulóját ünnepli aannak az örömteli eseménynek, hogy 2012 júniusában ünnepélyes keretek között kézhez kapta a legelső saját tóratekercsét a szöuli Grand Hyatt Hotelben. „El vagyok ragadtatva – nyilatkozta Rabbi Osher Litzman, a közösség vezetője –, nagyon sokáig vártunk erre az eseményre, amely végre elérkezett. Úgy gondolom, hogy zsidó közösségünk ezzel fontos mérföldkőhöz érkezett”. A koreaiak saját Tórája Litzman rabbinak az országba érkezése óta folyamatosan napirenden volt, és négy év kellett hozzá, hogy sikerüljön a tervet megvalósítani. A Koreában élő izraeli állampolgárok még egy izraeli szófért is megkértek, hogy a tekercs kijavításában segédkezzen.
Korea izraeli nagykövete, Tuvia Israeli is rámutatott arra, hogy milyen jelentősége van az első saját Tóra birtoklásának, hisz mi más mutatná, hogy van zsidó élet Koreában. „Mindannyian elmondhatatlanul boldogok vagyunk, hogy Koreában élünk, és jelen lehetünk egy ilyen jelentőségteljes momentumnál. És persze mindez csak a kezdet, hisz még nincs saját zsinagógánk, most ez következik” – nyilatkozta Rabbi Litzman és Tuvia Israeli.
A tóratakarót egy olyan chanukia díszíti, amelynek közepén a szolgagyertyát a Szöul Torony (서울타워) képe szimbolizálja. A tóraadást egyébként óriási ünnepség is kisérte, a Chábád szokásához hűen az utcán ünnepelt. Litzman rabbi és felesége, Mussia 2008-ban érkeztek Szöulba azzal a céllal, hogy megalapítsák az első Chábád (카바드) központot Dél-Koreában. Érkezésük előtt tulajdonképp sem zsinagóga, sem imádkozásra alkalmas közösségi hely nem állt rendelkezésre, ahogy zsidó közösségi életnek sem volt tapintható nyoma. Arra a kérdésre pedig, hogy mennyiben nevezhető sikeresnek a zsidó közösségi élet felélesztése, illetve a kiadásokra történő forrásszerzés, Litzman rabbi csak annyit felelt, hogy remélhetőleg az Örökkévaló segít a további munkában – négy év elteltével úgy látszik, sikeres a projekt.
„mind a zsidók, mind az antiszemitizmus […] ismeretlen fogalomnak számítottak”
Az első figyelemre méltó zsidó jelenlét Koreában elsősorban a koreai háború idejére tehető, mely 1950 és 1953 között a Koreai Népi Demokratikus Köztársaság (KNDK, Észak-Korea) és a Koreai Köztársaság (KK, Dél-Korea), illetve szövetségeseik, egyrészt Kína és a Szovjetunió, másrészt az USA között zajlott. A két Korea 1945. augusztus 15-ig egy államot alkotott. Az USA hadseregének kötelékében pedig zsidó katonák százai érkeztek Koreába a kommunista diktatúrát megfékezendő, többek között Chaim Potok is mint tábori rabbi. Potok egyik legnagyobb élményeként tartja számon, hogy olyan országban élt 1955-től 1957-ig, ahol mind a zsidók, mind az antiszemitizmus teljes mértékben ismeretlen fogalomnak számítottak; két kötetét is inspirálták a Távol-Keleten tapasztalt jelenségek; lásd a The Book of Lights (magyarul Fények könyve címmel jelent meg), illetve I am the Clay című Potok-regényeket.
A nagy történelmi múltra visszatekintő Dél-Korea ma a világ egyik vezető gazdasági hatalma, a föld leggazdagabb országainak egyike, számos nemzetközi szövetség tagja. A két Korea technikailag még mindig hadban áll egymással. 2007. október 4-én ugyan Ro Mu-Hjun (노무현) dél-koreai elnök és Észak-Koreai vezetője, Kim Dzsongil (김정일) aláírt egy nyolc pontból álló békemegállapodást, amely szerint a két fél a tartós béke fenntartása érdekében magas szintű diplomáciai tárgyalásokat folytat, gazdasági fejlesztéseket hajtanak végre, felújítják a vasúti, közúti és légi közlekedéseket, továbbá közös olimpia megrendezésére tesznek lépéseket, azonban Kim Dzsongun (김정은) hatalomátvétele után, 2011-ben ismét kiéleződni látszik a konfliktus.
A zsidók elsősorban Szöult választják. Szöul (서울 특별시) a Koreai Köztársaság (köznapi elnevezés szerint Dél-Korea, koreaiul 대한민국) fővárosa, és egyben legnagyobb városa is, tartományi jogú város a Koreai-félszigeten, a Koreai Demilitarizált Övezettől délre. A dél-koreaiak egynegyede lakik itt, az elővárosokkal együtt az ország lakosságának csaknem a fele. Szöul a világ második legnagyobb várostömörülése, ráadásul a világ egyik legfejlettebb városának tekinthető, a Forbes magazin 2008-ban a világ hatodik gazdaságilag legerősebb városaként jelölte meg. A fővároson kívül még öt milliós nagyváros található Dél-Koreában.
A zsidó közösség elsősorban amerikai katonákból és családtagjaikból, üzletemberekből, angol nyelven író újságírókból, tanárokból, egyetemi ösztöndíjas diákokból és természetesen turistákból áll. A fluktuáció a katonai személyzet állandó cseréjének köszönhetően igen magas. A Yongsan katonai bázison (용산기지) a hadseregben ugyan szolgál tábori rabbi, ám a lehetőségek igencsak korlátozottak, hisz civilek többnyire nem, csak külön engedéllyel léphetnek a bázis területére, így a sábbáti, illetve ünnepi étkezések nem voltak megoldva. Jelenleg nincs zsidó iskola Szöulban.
Izrael teljeskörű diplomáciai kapcsolatot ápol Dél-Koreával, az izraeli keresztény közösségekkel Dél-Korea igyekszik szoros kapcsolatot ápolni. Ezzel szemben a szomszédos Észak-Korea jelenlegi politikája kifejezetten ellenséges Izraellel, izraeli állampolgárok sem turistaként, sem hivatalos célból nem léphetnek be az országba – egyéb ország útlevelét birtokló zsidók belépése azonban nincs korlátozva (kivéve az Amerikai Egyesült Államok állampolgárait). Észak-Koreában jelenleg hivatalosan egyetlen zsidó sem él.
Dél-Koreában a lakosság 49%-a keresztény, 47%-a buddhista, 3%-a konfuciánus, 1%-a sámánista. Az országnak azonban van egy fura sajátossága: élénken érdeklődnek a zsidó tanok iránt. Nem ritka, hogy a könyvárusító automaták teli vannak a babilóniai Talmud történeteivel. A Talmud mondhatni bestseller az országban, ezt persze az is elősegítette, hogy állami hátszelet is kapott: a Talmud érettségi tétel. „A koreaiak sztereotipikus gondolkodása a zsidókkal kapcsolatban az, hogy ultraintelligens nép. Előbújnak a semmiből, kereskedelmi nagyfőnökök, médiamogulok, Nobel-díjasok – azt szeretnénk, ha a mi gyermekeink is tudnának ilyet. Ha ehhez az kell, hogy Talmudot vagy Tórát tanuljanak, hát legyen” – nyilatkozza egy dél-koreai anyuka, aki természetesnek és megalapozottnak találja a zsidókról alkotott pozitív képet.
Szöuli látkép
vissza