Ki técé

Lásd a jövőt!

A hetiszakaszunk elején ezt olvashatjuk: „Amikor ki­mész háborúzni…” (5Mózes 21:10) Ez egy különös tórai rendszert ír le: Ha egy katona háborúzni megy és lát egy szép nem zsidó nőt, szabad magával vinnie. A nő akkor meggyászolja a csaláját és ápolatlanná teszi magát, valamint nem visel ékszereket. Ha még mindig feleségül akarja őt venni a katona, és a nő be akar térni, akkor ös­sze­há­zasodhatnak.

Ez bizonyos szempontból erkölcstelennek tűnhet, de még mindig messze van attól, ahogy más népek a nők­kel bánnak háború esetén. De mégis, nem ezt várjuk el a zsidó katonáktól, még a harcok közben sem, amikor az alantasabb ösztönök felülkerekednek. A harcosok per­sze távol vannak az otthonuktól és nincsenek meg az őket a közösségükhöz kapcsoló horgonyok, de mégsem gon­dol­nánk, hogy így viselkednek.

Kenyér a kosárban

Van a Talmudban egy olyan kifejezés, amit több témára is alkalmazhatunk és amely az emberiség egyik alapvető személyiségi jegyéről szól: pász beszálo, vagyis kenyér a kosarában. Ez arra utal, hogy ha az embernek van kenyere, akkor nem olyan éhes, még akkor sem, ha nem eszi meg azt. Jom kipurkor már ébredéskor éhes vagyok. Miért? Mert tudom, hogy egész nap nem ehetek. Ha nincs bőjt nap, akkor sokszor nem is eszem néhány órán át. Ha nagyon elfoglalt vagyok, előfordul, hogy egészen ebédig. Egy bizonyos ponton aztán a testem azt mondja, hogy „Hé, együnk már egy kicsit!” De maga a tény, hogy bármikor ehetek, nyugalommal tölt el, és az éhségérzet sem olyan erős így.

Ehhez hasonlít a katona esete a háborúban, amikor is a Tóra egy elvet tanít nekünk. Amikor olyan helyzetbe kerülünk, ahol az alantasabb ösztöneink győzedelmeskedhetnek, vess nekik egy koncot. Mondd neki: megteheted, ha akarod, de inkább ne tedd.

Bölcseink azt mondják, hogy egy okos ember „látja a jövőt” (Kohelet 2:14 alapján). Mindig meg kell vizsgálnunk, hogy egy bizonyos helyzetnek milyen következményei lehetnek. Ha elmegyek egy bárba, az ottani társaság lefelé vagy felfelé fog engem mozdítani? Amikor fiatal voltam egy Mocskos Frank nevű bárba jártam. Már a névből kiderül, hogy nem volt valami felemelő élmény. Egy bölcsebb ember más szórakozást választott volna.

Néha viszont nincs más lehetőséged, és olyan helyzetben kell lenned, ami morális veszélyt rejt magában. Ilyenkor védekezni kell, és erre az egyik stratégia a pász beszálo, „kenyér a kosarában”.

Ne erőltesd az akaratodat

Ez a gyereknevelésre is vonatkozik. Ha kényszerítjük a gyereket valamire, akkor előfordulhat, hogy fellázad. Az egyik volt tanáromnak voltak olyan barátai gyerekkorában, akik nézhettek tévét, és olyanok is, akik nem. Azt vette észre, hogy azoknak a barátaiknak, akik nem nézhettek tévét, felnőtt korukban mindnek volt tévéje.

Házastársak, gyerekek, barátok, alkalmazottak, min­den­ki független akar lenni. Mindenki meg akarja hoz­ni a saját döntéseit. Ha azt szeretnéd, hogy valaki dönt­sön valamiben, vigyázni kell, hogy nehogy erőltesd. Csá­bít­hatsz, vesztegethetsz, bátoríthatsz, könyöröghetsz, de ne kényszeríts, mert annak nemkívánt jövőbeni kö­vet­kez­mé­nyei lehetnek.

Végzetes vonzás

A háborúzó katona esete után a Tóra leírja annakaz embernek az esetét, akinek két felesége volt, egy, akit szeretett, és egy, akit nem. (5Mózes 21:15) Itt is a jövőben való gondolkodásra utal a Tóra. Ha valaki a háborúban megismert nőt elveszi, ez a vonzalom csak a külsőségeken alapul. Nem ismerte meg, nem egy Tóra előadáson találkoztak, vagy egy közösségi programon. Nincsenek közös életcéljaik, és ez biztos, hogy később gondot fog okozni.

Néha találkozom olyan párokkal, ahol az egyikük be akar térni. Noha ez organikusan is történhet, ha egy­for­mán növekszik bennük az érdeklődés a vallás iránt, de mégis, ha a betérés gondolata nem volt jelen, mielőtt a kapcsolat elkezdődött, aggodalomra van ok.

Mellesleg, noha a Tóra megengedi, hogy egy férfinak több felesége is legyen, (ha az asszony beleegyezik) , ez a Tó­rában található több olyan hely egyike, ahol láthatóan ez nem javasolt.

Példakép

A következő szakaszban a Tóra a lázadó gyerekkel fog­lal­kozik (5Mózes 21:18). Ahogy láttuk, ha a pár felszínes okok miatt házasodik össze, konfliktusok várhatók, és ak­kor a gyerek is problémás lesz.

Néhány pár önző, és csak magukra gondolnak. Ha a jö­vőre gondolsz, és felteszed azt a kérdést, hogy „vajon ez a személy jó példakápe lesz a gyerekeimnek? Ugyanolyan családot és otthont akar, mint én?” jobb képet kapsz arról, akivel randevúzol.

Ha elkezdesz a jövőbe nézni, és a tetteid jövőbeli kö­vet­kezményeivel foglalkozni, bölccsé válsz. Ez az egyik oka annak, hogy a bölcs ember „látja a jövőt”.

Rabbi Max Weiman

fordítás · D. Ch.
forrás · aish.com

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás