Az igazságot nem lehet „fal” mellé temetni.
Szerző: Deutsch Gábor
Megjelent: Forrás – 2011. január
Szerző: Deutsch Gábor
Megjelent: Forrás – 2011. január
Feltűnhet a látogatónak, hogy valószínűtlenül nagy területet foglal el Sziget (Máramaros-sziget) zsidó temetője. 1840 körül kezdték el a temetéseket − vajon rosszul mérték fel az igényeket, hiszen a sírkert több, mint a fele üres? A temető déli részén elkülönülve áll vagy tizenöt sírkő. A legtöbbön a felirat alig olvasható. Ha megerőlteti magát a látogató, kibetűzhet egy nevet: Ábrahám Husz. Történetünk róla szól.
Az 1880-as években Máramaros megyében kiraboltak egy postakocsit, ami Sziget és Nagybánya között szállította az utasokat, a postát, a pénzt, az értékeket. Volt ugyan vonatközlekedés Szigetről, de nem Nagybánya felé, mert a magas hegyek miatt a mai napig nem megoldható a sínpálya építése. A rabló nevét ismerték. A betyárkapitány Pintye után nevezték el őt is, aki II. Rákóczi Ferenc tisztjéből vált rablóvá. II. Pintye ügyességben és vakmerőségben méltóvá vált nagy elődje nevére, de a pandúrok üldözése során életét vesztette. Utolsó erejéből meghúzta a ravaszt, halálra sebezve az őt üldöző, a rakományt kísérő tisztet. Társai két parasztot letartóztattak − a kérdés az volt, ki lehetett a felbújtó orgazda. Nagy apparátussal keresték a tettest. A vásárban a postakocsit kísérő tiszt özvegye, egy zsidó ószeresnél megpillantott egy zsebórát, amely számára ismerősnek tűnt. Az ószerest Ábrahám Husznak hívták. Házkutatást tartottak nála, és találtak néhány tárgyat, amely a szállított értékek közül lehetett. Megvádolták, hogy ő a felbújtó orgazda, a legveszedelmesebb bűnöző a környéken, aki sunyi módon irányítja a különböző rabló- és tolvajbandákat. Hiába mondta, hogy a jó üzlet reményében vette meg kedvező áron a lefoglalt értékeket. Jom Tov Lipe Teitelbaum, a főrabbi, biztos volt az ártatlanságában, hangoztatta is. „Szelíd, mint a neve: Husz – azaz nyúl.” De az ügyész és a bíró semmilyen ellenvéleményt nem fogadott el.
A csendőrök megkínozták a szerencsétlen embert, rajta keresve az eltűnt rakományt. Nem mondhatott mást, mint hogy nem ismeri, aki eladta neki a szajrét. Az egész ügyről semmit sem tud. A letartóztatott rutén parasztokat talán már látta a városban, közelebbről nem ismeri őket, a nevüket sem tudja.
A rabbi javaslatára a történetet elmesélő Lucia apját, az egyenességéről ismert jogászt – későbbi polgármestert –, Jon Mihályi de Apsat grófot kérték fel a védelem ellátására. Tekintélyes földbirtokos családból származott, a grófi címet a 18. században kapták. A védő beszélt a megkínzott, sokat szenvedett emberrel, és hitt az ártatlanságában. Az ügyész és a bíró példát akart statuálni a megyei bíróság szigeti épületében megtartott tárgyaláson. Mind a három vádlottat, a szép és logikus védőbeszéd ellenére halálra ítélték, amit a város határában lévő akasztó dombon kellett végrehajtani.
A zsidók három napig böjtöltek, csak este vettek magukhoz valamit. Felajánlották, kifizetik a vádlott súlyát aranyban, ha kegyelmet kap. Az ügyész és a bíró hajthatatlannak bizonyult. Az ítéletet az egyik nap kora hajnali órájában végrehajtották mindhármukon.
Tanácskozni kezdtek a zsidók, hova temessék el az elhunytat. Hittek az ártatlanságában, de mégis csak jogerős bírói ítélettel akasztották fel őt. Eltemették a fal mellé, az öngyilkosok és halva született gyermekek parcellájába. A temetés napján két ember nem hunyta le a szemét egész éjszaka: a rabbi és a védőügyvéd. A rabbi mondta a zsoltárokat, az ügyvéd úgy érezte, az ügyet nem lehet lezárni, hiszen ártatlan ember került a földbe. Megbízta hűséges emberét, aki máskor is segített neki felderíteni egy-egy tisztázatlan esetet, hogy járjon a végére. Derítse ki az igazságot. A megbízott férfi tudta, az ítélet után biztonságban érzi magát az elkövető és elkezdi értékesíteni a rabolt holmit.

Összeült megint a Chevra Kadisa tanácskozása, mert rehabilitálni kellett az ártatlan Ábrahám Huszt, akit méltatlanul hantoltak el a fal mellé. Régi szabály azonban, hogy a holtat nem szabad háborgatni, a sírjából elmozdítani. Mitévők legyenek? A kérdésre a választ Jom Tov Lipe, a bölcs rabbi adta meg. Az elhunyt nyugodjon békében, ahol van, de a fal kerüljön el onnan minél távolabb. Az ötlet ragyogó, de a megvalósítás nehéz, mert a falon túli terület gróf Váradi Gábor tulajdona. Nagy úr, és ragaszkodik a birtokához. Menjen hozzá küldöttség, rendelkezett a rabbi. El is ment Sziget ékes magyarsággal beszélő három zsidója, és előadták jövetelük célját, ecsetelve Ábrahám Husz ártatlanságát és a jelenlegi helyzet tarthatatlanságát. A gróf jó barátja volt a védőnek, Jon Mihályi de Apsatnak, s eladott a földjéből egy megfelelő darabot. Így eltűnt a fal Ábrahám Husz szomszédságából jó messzire.
Eltelt több hónap, talán egy esztendő is. A Selistyére menekült ügyész és bíró visszavágyott Szigetre. Mindenesetre egy fél szekér virág kíséretében, szíves szavakkal írott levélben meghívták az ügyvédet és feleségét magukhoz vacsorára. A gróf gondolkodott, hogy mit tegyen. Úgy érezte, lovagias dolog bocsánatkérésnek tekinteni az invitálást, és elfogadta a meghívást. Az estére megjelent vagy száz ember. Öt cigány húzta a talpalávalót, a hangulat kitűnő volt. Előételnek gombát szolgáltak fel, ettek is belőle jó étvággyal. Amikor a levest szervírozták, valaki felsikoltott és orvosért kiáltott. Elterjedt a hír, Selistyén két embert kórházba szállítottak, mert alighanem bolondgombát ettek. Megijedt a vendégsereg, de más nem betegedett meg − csak az ügyész és a bíró. Nem is élték túl a mérgezést. Éppen ők? − kérdezték egymástól az emberek. Hiszen ők voltak a konyha gazdái. Ellenőriztek mindent. A gombából az egész vendégsereg evett. Hogy lehet ez? Az emberek súgdolóztak. Ez bizony a rabbi átka. Rev Jom Tom Tov Lipe csóválta a fejét. „Nem emlékeztek Lábán történetére, amikor apja házába érkezett Eliézer, Ábrahám szolgája mindenféle drágasággal gazdagon megrakott tevéivel, hogy megkérje Izsák számára Rebekát. Lábán meg akarta őt mérgezni. Hogy a lány is maradjon otthon és a vagyon is legyen az övéké. De egy angyal elcserélte a tányérokat és saját apját, Betuelt mérgezte meg. Mert a Gondviselés tudta, mit tesz, örök lelkiismeretfurdalásra ítélte a gazembert. Több volt ez, mint a halál.”
Rejtélyes dolgok ezek! – csapta össze kezét a legidősebb híve a közösségnek. Rejtélyes? − meredt rá bölcs szemével a rabbi. Hiszel te az Örökkévaló igazságosságában? – Hogyne, hogyne! – felelte a tisztes agg. Akkor – tárta szét a karját a rebbe – hol itt a rejtély?
Ez a temetőfal titka. Ezért került messzire az utolsó sírkőtől – fejezte be elbeszélését Szerdócz Ervin barátom.