Bo

A gáncs tilalma

Az igen legyen igen, a nem legyen nem.

Hetiszakasz: Bo

Az e heti hetiszakasz leírja az utolsó három csapást, illetve a közben zajló tárgyalásokat a fáraó és Mózes között. A fáraó számos alkalommal megígéri, hogy elengedi a zsidókat bizonyos feltételekkel, de aztán visszakozik. Egy jó darabig játsszák ezt a csiki-csuki játékot, egész addig, amíg a fáraó fia meg nem hal a tizedik csapáskor.
Bölcseink azt tanítják: „A cádikok „igen”-je „igen”, és a cádikok „nem”-je „nem”.” Az egyenes emberek nem tévesztik meg, nem csapják be, nem tartják bizonytalanságban a másikat. Sokszor előfordul, hogy valaki kér tőlünk egy szívességet, s mivel nem szeretnénk „megsérteni” a másikat, illetve rosszul érezni magunkat, azt mondjuk, „talán”. Nem mondjuk meg egyenesen, nem vagyunk képesek rá, nem engedik a körülményeink, hogy segítsünk, jelenleg más feladatokra kell koncentrálnunk. Viszont ez a „talán” sokszor hamis reményt ad a másiknak, és annál nagyobb lesz a csalódása, amikor világossá válik számára, hogy nem számíthat ránk. Ha kerek perec az elején megmondjuk neki, hogy nem, akkor talán egy rövid ideig neheztel ránk, de utána más lehetőségeket keres, intenzívebben próbálkozik, mert nem gondolja, hogy ha minden kötél szakad, ránk még mindig számíthat. A Tóra azt mondja: Süketet ne szidalmazz és vak elé ne vess gáncsot; félj a te Istenedtől, én vagyok az Örökkévaló. (3Mózes 19,14)

A „vak” szót a legtöbb kommentátor metaforikusan értelmezi, utal bárkire, aki bármilyen szempontból tudatlan, gyanútlan. Ez azt jelenti, hogy nem szabad szántszándékkal félrevezetni embertársunkat, rossz tanácsot adni neki, olyasmit eladni neki, ami esetleg bűnbe viheti, visszaélni a tudatlanságával, átverni. De mindez történhet passzívan is, ahogy Nechama Leibowitz írja a Vájikráról írott tanulmányában: „De a Tóra azt tanítja nekünk, hogy még ha valaki egész nap otthon is ül és nem csinál semmit, teljesen passzívan él és elszigeteli magát a társadalomtól, akkor sem vonhatja ki magát az azért való felelősség alól, ami a világban történik: egyenlőtlenség, erőszak, gonoszság… Azáltal, hogy nem protestálsz, hogy nem jelölöd meg a veszélyes pontokat, felelőssé válsz minden kárért, amit okoznak, és megszeged a tilalmat: „Vak elé ne vess gáncsot…”

A „vak elé gáncsot ne vess!”  tilalma viszont egyben azt is jelenti, hogy ha „vakok” vagyunk, akkor bizony nagyon sok embert fogunk bűnbe vinni (ami önmagában is bűn).

Tehát ha hagyjuk, hogy valaki becsapjon, kihasználjon minket, nemcsak önmagunknak ártunk, a másik ellen is vétkezünk. Ezért minden embernek törekednie kell arra, hogy megszabaduljon a vakságától, hogy tanuljon, tájékozódjon.

 Kalász Marietta

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás