Hogyan keressük értelmesen a kapcsolódást a zsidóságunkhoz.
Az idei évben a Lativ tanulási programján több új előadót köszönthettünk. Az Izraeli Kulturális Intézetben (IKI) dolgozó Büchler Tomi egyike a friss érkezőknek, ám személye a legtöbbünk számára nem ismeretlen. Kötetlen és élvezetes óráiból néhány alkalommal korábban is ízelítőt kaphattunk, az őszi szemesztertől pedig minden hónapban készülhetünk aktuális prezentációjára a Dávid Házban.
Aki ma fiatalként elkezdi szervezett keretek között felfedezni saját zsidóságát, előbb-utóbb biztosan találkozni fog a neveddel. Az IKI-ben több projekten is dolgozol, mégis szakítasz időt a Lativra, ahol minden hónapban tartasz előadást. Milyen út vezetett odáig, hogy Te magad hangsúlyozhasd a zsidósághoz vezető utak sokszínűségét a gyakran sötétben tapogatózó érdeklődőknek?
Magyar kontextusban – talán nem túlzás ezt állítani – kimondottan erős zsidó háttérrel rendelkezem. Mind a két oldalról komoly rabbinikus hagyományokkal bíró családból származom, az apai oldalon több nagynevű rabbi is megtalálható az őseim között. Egy külön beszélgetés témája lehetne, miért alakult úgy a családunk története, hogy mire a bátyám és én a 80-as években megszülettünk, a mi narratívánk teljesen különbözhetett a kor jellemző magyar zsidó narratívájától. Egyvalami biztosan elmondható: a háború után a négy holokauszttúlélő nagyszülőm egyike sem ismert kompromisszumot abban az értelemben, hogy zsidóként tekint önmagára, noha többé vagy kevésbé mindahányan elindultak az asszimiláció útján. Nálunk, és ezt minden él nélkül jegyzem meg, soha senki nem tartott karácsonyt, illetve nem volt hajlandó a legfontosabb alapelvek feladására. Erre jó példa a szüleim ortodox esküvője, ami a 70-es években finoman szólva sem volt tipikus. Zárt ajtók mögött, a nagyszüleim nappalijában állították fel a hüpét, és a Kazinczy utcából hozták a rabbit. Tehát annak ellenére, hogy a szüleim nem tartották magukat ortodoxnak, valamiért mégis fontos volt mindkettőjüknek, és a nagyszüleimnek is, a hagyomány folytatása. Barátokat persze nem nagyon hívtak meg, hiszen akkoriban nem lehetett tudni, hogy ki kiről jelent, de a szűk családi kör és az izraeli rokonok azért ott voltak, és együtt ünnepeltek. Ugyanez jellemezte a mi fiatalságunkat. A bátyámnak és nekem is volt bár micvónk, ami a ’90-es évek közepén-végén szintén nem volt még tipikus. Emlékszem, az én bár micvóm ’97-ben kimondottan nagy eseménynek számított. A Hegedűs Gyula utca tele volt ismerős és kevésbé ismerős emberekkel, pusztán azért, mert – mint említettem már – az ilyesmi akkoriban kuriózumnak számított. Természetesen tartottuk az ünnepeket, és az első pillanatban, amint az anyukám jiddise mámei ösztönei alábbhagytak, Szarvasra is elküldtek bennünket. Ebből, még ha talán naivan hangzik is, az következett, hogy 18-20 éves koromig komolyan azt hittem, az én helyzetem a jellemző Magyarországon. Azaz, mindenki jár zsinagógába és a Somerbe barátkozni, ugyanúgy végigszenvedi a rémséges családi összeröffenéseket, és persze elmegy a Bálint Házba, amikor illik ott megjelennie. Csak amikor elkezdtem dolgozni a Szochnutnál, és közelebb kerültem a Birthright/Taglit csoportok szervezéséhez, döbbentem rá az első általam vezetett úton, hogy amikor a 40 résztvevőt a kipája felvételére kérem Siratófalnál, 80 üveges szemmel találkozik a tekintetem, amelyek mindegyike azt kérdezi: „hol vagyunk egyáltalán, és mi az a kipa?”.
Persze ezen nem kell csodálkozni, hiszen a mai oktatási rendszerről elmondható, hogy ha valaki nem igazán akar tudni ezekről a dolgokról, senki sem kötelezi rá. Én történetesen egy liberális, viszonylag jó gimnáziumba jártam, a Radnótiba, Budapesten, de ahhoz képest, hogy a diákok jó része zsidó volt, soha nem beszéltünk zsidó történelemről, identitásról, kultúráról. Valami volt a holokausztról, de a zsidóságot meghatározó további nagy témákkal egyáltalán nem foglalkoztunk. Egy külvárosi gimnáziumban valószínűleg még ennyi sem kerül elő. Mindenesetre már felnőtt fejjel, egyetemista koromban szembesültem azzal, hogy egy egészen elenyésző kisebbséghez tartozom. Egy átlagos fiatal ezekről a dolgokról nemhogy a szerintem kívánatos, de még az általános műveltséghez elengedhetetlen szinten sem tud. Ma ezt már evidensnek gondolom, de az, hogy bizonyos értelemben burokban nőttem fel, hosszú időre naivvá tett az általánosan jellemző helyzettel kapcsolatban.
Miután egy kicsit jártam a Rabbiképzőre, befejeztem a jogot, és pár évre kiköltöztem Izraelbe, majd hazajöttem, és azóta a Szochnutban, illetve itt, az IKI-ben folyamatosan olyan projekteken dolgozom, amelyek az asszimilált fiatalokat próbálják közelebb hozni a közösséghez. Ugyanezt teszi a Lativ is, ezért természetesen szembesül ugyanazzal a kihívással, amellyel az elmúlt 25 évben az összes magyarországi zsidó szervezet szembenézett. Jelesül azzal, hogy megoldást kell találnia arra, miként lehetne a közösségtől távoli fiatalokat megszólítani. A rendszerváltás óta eltelt időben minden zsidó szervezet nagyjából ugyanazokkal a dolgokkal próbálkozott. Úgy gondolták, hogy ha lesz egy fantasztikus program, egy fantasztikus épület, akkor majd a zsidó fiatalok rohanni fognak hozzájuk. Kellett két és fél évtized, hogy rájöjjünk, ez így biztos nem működik. Ehelyett arra kell törekednünk, hogy minél több választási lehetőséget ajánljunk. Ha a zsidó életnek, létezésnek a lehető legszélesebb spektrumát kínáljuk, biztosak lehetünk abban, hogy többen fognak érdeklődni. Persze nem az a legfontosabb, hogy a zsidó közösségnek valaki feltétlen része legyen, de az elengedhetetlen, hogy legalább tudja, mire mond nemet!
A zsidó közösség jóval sokszínűbb, sokfélébb, mint azt gondolnánk. A tagoknak szerteágazó az érdeklődésük, eltérő a hátterük, más és más szólítja meg őket. Lehet ez színház, társadalmi aktivizmus, vallás vagy gasztronómia, teljesen mindegy. Engem az izgat, hogy miként lehet minél szélesebbre nyitni a zsidó élmények spektrumát. A Lativ is fontos helyen van ezen a skálán, hiszen sokaknak a szövegtanulás, a zsidó hagyományok beható tanulmányozása fekszik a legjobban. Ez autentikus módja annak, hogy valaki közelebb kerüljön a gyökereihez. Nem az egyedüli módja, de az egyik legfontosabb.
Vajon a környező országokban is hasonló problémákkal küzdenek? Érdekelne, hogy mennyiben mondható unikálisnak a helyzetünk?
Az én feladataim a Szochnutban az egész régióra kiterjednek. Európában 8 országban zajlanak a projektjeink. Középkelet-Európában a kihívások nagyjából mindenütt hasonlók: holokausztot túlélt nagyszülő, kommunizmust átélt szülők, és mi, akik ezek után nőttünk fel, keressük az értelmes, releváns kapcsolódást a zsidóságunkhoz. Errefelé ez jellemző, de Nyugaton, Izraelben persze teljesen másként szól a történet.
A zsidó közösségben főállásban dolgozók általában azt hangsúlyozzák, hogy a szüleink generációjával kimaradt egy láncszem a „zsidó folytonosságból”. De szerintem nem ez, hanem a kommunizmus asszimilációs politikája okozta a legnagyobb kárt. A hagyományok átadásában megszűnt folytonosság korrigálható. Akinek van motivációja, az tudja pótolni. Ami az igazi veszteséget jelenti, az az, hogy az emberek elfelejtették, mit jelent a közösséghez tartozás élménye. Amikor a ’90-es években a zsidó közösségek rájöttek erre, elkezdtek drága programokat szervezni a fiataloknak, elkényeztették őket. Arra számítottak, hogy ha lélegzetelállító élményeket kreálnak, a fiatalok csapatostól érkeznek majd. Erre valószínűleg tényleg szükség volt akkor. Csakhogy az elmúlt pár évben ez már nem bizonyult kielégítőnek. Ahhoz, hogy fenntartható közösséget alkossunk, ez már nem elég. Hiszen a közösség tagjának lenni felelősséggel jár! Nem maradhatsz passzív felhasználó, mert egy igazi közösségben a tagok maguk kezdeményezik a programokat, önkénteskednek, mi több, pénzt áldoznak a működésért! Ez nagyon fontos dolog. Nyugaton a 30 év feletti, munkával rendelkező zsidó emberek a fizetésük egy részét a közösségnek adják!
Azt szeretném elérni, hogy aki a közösséghez kíván tartozni, ne opportunizmusból közeledjen, hanem mert tényleg úgy érzi, az az övé is lehet. Persze úgy nem lehet asszimilált zsidó fiatalokat bevonni egy közösségbe, hogy azt mondom nekik: gyere és önkénteskedj, add a pénzed, és minden péntek este lássunk a zsinagógában! Ez nem járja. De érzékeltetni kell, hogy a közösség tagjának lenni előnyt és kötelezettséget jelent egyszerre.
Sikerült az elveid átültetni a gyakorlatba?
Igen, lassan kikristályosodott előttem néhány dolog, amelyet alapvetőnek tartok a közösségépítésben. Először is fontos hangsúlyozni, hogy semmit sem adunk ingyen! A zsidó vezetőképzésre létrehozott csoportban, az általam vezetett Minjanimban a tagok mindegyike fizet részvételi díjat. Ez nem megfizethetetlen összeg, mégis jelentős anyagi ráfordítást jelent, amellyel mindenki hozzájárul a saját fejlődéséhez. Erre a pénzre természetesen nincs szükségünk, mégis nyomatékosítani akarjuk a csoporttagokban, hogy ez az ő zsidó útjuk, ahol másokkal együtt haladnak, egy közösség részeként, amelynek nemcsak haszonélvezői, de tulajdonosai is egyben.
A másik játékszabályunk, amellyel mindenkit emlékeztetni tudunk arra, hogy egy éremnek két oldala van, a pénzügyi támogatási rendszerünkben ölt testet. Nálunk semmilyen pénz nem jár automatikusan, mondjuk a részvételért cserébe, hanem azokat a terveket támogatjuk, amelyekkel a tagjaink keresnek meg bennünket. Ezek lehetnek filmklubok, weboldalak, zsidó főzőkurzusok, teljesen mindegy. A lényeg, hogy ezek az ő ötleteik, ezért mi adunk rájuk pénzt, ráadásul így segítünk újabb fiatalokat megismertetni a zsidó közösség életével. Ezzel a szemléletváltással azt üzenjük, hogy nem az az elsődleges szándékunk, hogy pusztán jól érezzék magukat a programon, hanem szeretnénk, ha rájönnének, nekik maguknak kell alakítaniuk a folyamatokat, ugyanis csak így jöhet létre egy erős, fenntartható közösség!
Miért döntöttél úgy, hogy a Lativ tanulási programjában is részt veszel?
Amint már említettem, én abban hiszek, hogy minél szélesebb az a spektrum, amely a zsidó fiatalok előtt nyílik, annál jobb. Nagyon fontosnak tartom azt is, hogy ezen a spektrumon legyen egy olyan lehetőség is, ahol autentikus forrásból, mindenféle kényszer nélkül tanulhatnak a zsidóságról. Az ideológiai kényszertől való mentességen természetesen nem valamiféle meggyőződés hiányát értem, hanem annak a szándéknak az elkerülését, amely esetleg olyasmire próbálná rávenni a tanulókat, amit azok nem akarnak. Sok zsidó szervezet ugyanis mindenképpen meg akar győzni valamiről: legyél cionista vagy éppen kevésbé cionista, légy reform, ortodox, akármi! Pedig ezeket a fiatalokat, akik a saját zsidóságuk felé vezető út elején állnak, az ilyesmi taszítja. Ha például egy lányt, aki éppen csak elmerül a zsidó szövegek tanulmányozásában, mindjárt az első alkalommal felszólítanak arra, hogy húzzon fel egy, a könyökét is eltakaró kardigánt, talán hiába várják a következő alkalommal. Persze amikor a tapasztalatai alapján már ő maga dönt úgy, hogy megfelelőnek, vonzónak találja az ortodox világba való intellektuális, spirituális alámerülés gondolatát, úgyis meghozza a megfelelő döntést. Ezt a hibát egyébként én is elkövettem, amikor a szochnutos karrierem elején mindenkit az alija felé lökdöstünk. A szervezet 5-6 éve változtatott az alapállásán, ma már magától értetődőnek találjuk, hogy mindenki képes értelmesen eldönteni, akar-e alijázni, vagy sem.
Nagyon fontosnak tartom, hogy a Lativ is nyit egy csatornát, és az emberek ezt a lehetőséget úgy használhatják, ahogy az nekik a legjobb. Rajtuk múlik, hogy az ismerkedésből mi lesz, zsidó szövegek tanulmányozása, intenzív közösségi élet, esetleg pártalálás. Nem beszélve arról, hogy a tapasztalataim szerint a mi generációnk irtózik a spiritualitástól. Persze láttam már olyat, hogy valaki egyik napról a másikra szakállt és pajeszt növeszt, azért jellemzőbb a spiritualitástól elválasztó távolság megőrzése. Ezért nehéz az embereket meggyőzni arról, hogy nem kell feltétlenül vallásosnak definiálniuk magukat ahhoz, hogy a zsidó szövegtanulásban, a Tórában és a Talmudban örömüket leljék. A Lativ erre is kiváló fórum, itt lehet nyugodtan tanulni, megbeszélni és szabadon értelmezni az olvasottakat, és ezt mindenki úgy építi be az életébe, ahogyan jónak látja.
A Te életednek is része maradt a rendszeres szövegtanulás?
Abszolút. Mániákusan foglalkozom a zsidó szövegekkel, az az alapelvem, hogy a Minjanimban, ahogy más programjainkon is, minden összejövetelt szövegtanulással kezdjünk. Lehet, hogy egy teljes heti szakaszt tanulunk, lehet, hogy csak két mondatot az Énekek énekéből, de a közösen töltött időnek valamennyi szövegtanulás mindenképpen részét képezi. Az elmúlt 60-70 évben teljesen szekulárissá tették a magyarországi közösséget, ami azt is jelenti, hogy a szövegeket is elvették tőlünk. Persze nem technikailag, hanem érzelmileg, de ez sem kevésbé rossz. Most, amikor újra rátalálunk ezekre a szövegekre, megtanuljuk örömünket lelni a tanulmányozásukban. Ehhez nyújt segítséget a Lativ is.
Amos Oznak és a lányának, Fania Oznak van egy zseniális közös könyve, a Zsidók és szavak, amelyben azt olvastam, hogy a zsidóknak nem vérvonala van, ahogy sokan állítják, hanem szövegvonala. Ami a zsidókat a világban összeköti, az a szöveghez való viszony. Nem konkrét szövegekhez, jóllehet a Tóra és a Talmud áll az érdeklődésünk középpontjában, hanem hogy miként gondolkodunk szövegekről, hogyan viszonyulunk hozzájuk. Ez valamiféle túlfűtött vonzalom, amely a Könyv népévé tesz bennünket, ez az, ami miatt folyamatos párbeszédben állunk a szöveggel!
RÉTI JÁNOS