A zsidó nők öröksége – megérzés, érzékenység.
Szerző: Esther Wein
Forrás: Torah.org
Fordította: D. Ch.
Megjelent: Forrás – 2011. június
Szerző: Esther Wein
Forrás: Torah.org
Fordította: D. Ch.
Megjelent: Forrás – 2011. június
A binát úgy definiálhatjuk, mint képességet arra, hogy a felszínen egyformának tűnő szituációk vagy entitások kritikus különbségeit észleljük. A Tóra az 1Mózes 2,22 versben kapcsolja össze a binát a zsidó nőkkel: „Akkor az Örökkévaló nőt épített az oldalból, amit kivett a férfitól, és hozta őt a férfihoz.”
A héber „épített” ige („v’jiven”) Mózes első könyvében ez a kifejezés sokkal kevesebbszer fordul elő, mint a „formált”, „csinált” vagy „teremtett”. A „v’jiven” ige nyelvtanilag a „bin” gyökből származik, ami „között”-et jelent. A bölcseink azt mondják, hogy a „bin” gyök jelenléte a nő teremtésének történetében arra utal, hogy a nők képesek úgymond a sorok között olvasni. Ez a képesség a forrása a női bina tulajdonságnak.
A bina kifejezése a bizonyos különbségtételre való képesség kontextusában megjelenik az egyik reggeli áldásban: „Binát adtál a kakasnak, hogy különbséget tegyen az éjszaka és a nappal között.” A kakas képe egy kissé túlzásnak tűnik a reggeli áldások között, de gondoljunk arra, hogy ez az állat már akkor jelzi a reggel közeledtét, amikor még úgy tűnik, éjszaka van. Aszerint ítéli meg a helyzetet, hogy valójában milyen, nem pedig aszerint, hogy néz ki. Ez a képesség jelenti a binát.
A bibliai ősanyák a bina tulajdonságát használták arra, hogy megteremtsék a zsidó népet. Mózes első könyvében Sáráról és Ábrahámról olvasunk, akik annak szentelték az életüket, hogy új, egyistenhitű gondolatokat terjesszenek egy bálványimádásba süllyedt világban. A párnak eleinte nem született gyereke, és Sára, aki tudta, hogy az Isten megígért egy fiút Ábrahámnak, arra bíztatta a férjét, vegye el Hágárt, a szolgálólányt, hogy ő szüljön neki fiút. Hágár megszülte Ismaelt. Közben azonban Sára megfogant, és kilencven évesen megszülte Izsákot. Most már két fiúgyermek volt Ábrahám házában – Sára fia Izsák és Hágár fia Ismael.
A Tóra elmeséli, hogy Ismael Ábrahám törvényes örökösének tekintette magát. Ez azt jelenti, hogy az anyagi javakon kívül jogot formált a spirituális örökségre is, vagyis az Ábrahám által alapított zsidóságra. A következő ősapaként Ismaelnek az lett volna a feladata, hogy folytassa a zsidóság monoteizmusának a terjesztését. Sára nem támogatta Ismael ambícióit. Tisztán látta a fiú alapvető lényét, előre látta,a bálványimádást, gyilkosságot és házasságtörést. Egyedül Sára értette meg, hogy Ismaelt el kell távolítani a háztól, mert csak így tudja majd Izsák örökölni a születendő zsidó nemzet vezetését.
Ábrahám nem értett egyet Sára meglátásával. Mivel nem volt megfogható bizonyíték a fiú bűnös jellemére, nem akarta elzavarni a háztól. Ismael igazi természete csak Sára számára volt világos. Ekkor a Tóra elmeséli nekünk, hogy Isten közbenjárt Sára érdekében, és megparancsolta Ábrahámnak, hogy „Hallgass a hangjára mindenben, amit mond neked. Izsákon keresztül lesznek leszármazottaid.” (1Mózes 21,12) Végül, hála Sára előrelátásának, Izsák lesz a következő ősapa és így biztosítva lett a zsidóság második generációja. (Lényeges megjegyezni, Sára döntése, hogy elküldjék Ismaelt, nem a biológiai fia, Izsák felé érzett kivételezés eredménye volt, hanem a bina precízitása miatt képes volt kizárólag a zsidó népért cselekedni.)
Izsák folytatta Ábrahám munkáját és feleségül vette Rebekát, a következő ősanyát, aki ismét döntően befolyásolta a zsidóság útját. Rebeka ikreket szült, Jákobot és Ézsaut. (Sárával ellentétben ő mindkét fiú biológiai édesanyja volt.) Jákob talmudtudós lett, Ézsau pedig vadász. Noha a fiúk nagyon különbözőek voltak, Izsák és Rebeka azt szerették volna, hogy együtt dolgozzanak a zsidó nép érdekében. Ilyen értelemben Jákob a spirituális és intellektuális növekedésért lett volna felelős, Ézsau pedig a fizikai és anyagi ellátásért.
A Tóra elmeséli, hogy Izsák egy különleges áldást akart adni Ézsaunak az anyagi sikerekért. Rebeka, aki pontosan ismerte Ézsau természetének lényegét, tisztán látta, hogy mi lesz belőle, a pillanatnyi felszínes jósága ellenére. Rebeka számára nyilvánvaló volt, hogy Ézsau előbb-utóbb arra használná az apja áldását, hogy megakadályozza Jákobot a szülei munkájának a folytatásában. Rebeka biztos volt benne, Jákobnak egyedül kell folytatnia a zsidó nép építését, és hogy Ézsau ezt meg akarja akadályozni.
Azt is látta, hogy Jákobnak spirituálisan és materiálisan függetlenné kell válnia a testvérétől. Ezért utasította Jákobot, hogy Ézsaunak öltözve megszerezze Izsák erőteljes áldását. A terv működött, és a Tóra elmeséli, hogy amikor Izsák rájött, hogy mi történt, és miért, elismerte a felesége tervében rejlő binát. (Mózes1 27:33) Rebeka tisztánlátása elhárította a veszélyt a zsidó nép további fejlődésétől.
Jákob elfoglalta a helyét, mint a harmadik ősapa, és feleségül vett két nővért, Ráchelt és Leát. A Tórából tudjuk, hogy Jákob a feleségeivel és gyerekeivel sok nehéz éven át az apósa, Lábán házában élt és dolgozott. Lábán tisztességtelen bánásmódja ellenére Jákob az egész idő alatt becsületes maradt. Végül is Isten megparancsolta neki, hogy térjen vissza Izrael földjére a feleségeivel és a gyerekeivel. Ekkor Jákob kikérte a feleségei tanácsát, hogy jó viszonyban váljon-e el Lábántól vagy nem. (Mózes1 31:4) Ráchel és Lea tisztában voltak vele, hogy az apjuk meg akarja fertőzni a fiatal zsidó népet pogány szokásaival, és ezért arra biztatják Jákobot, hogy szakítson meg minden kapcsolatot Lábán házával, annak ellenére, hogy ő mégiscsak az apjuk. (Mózes1 31:14) Jákob megfogadta a tanácsukat és a család a sötétség leple alatt elindult. Ismét az ősanyák segítségével haladt tovább a zsidó nép fejlődésének következő foka felé, Izrael földjén.
Az ősanyák, Sára, Rebeka, Ráchel és Lea, belülről építették a zsidó népet. Mindegyikük képes volt felismerni azt, ami a felszínen nem látszott, és ezért létezik ma a zsidó nép. A bina tulajdonsága – képesség az analizálásra, különbségtételre és a spirituális érvényesség felismerésére – tórai tudáson nyugszik. A Tóra elmagyarázza nekünk Isten véleményét jóról és rosszról, tisztáról és tisztátalanról, végesről és végtelenről, igazról és hamisról – más szóval minden egyes dolog értékéről. A zsidó nők azóta is a Tóra szellemének mély megértésével használják a binát ezek között a paraméterek között, hogy definiáljanak és kategorizáljanak egy-egy új élményt vagy szituációt. A bina alkalmazása óriási erőfeszítést és tóratanulást igényel. A Tóra által irányított női bina az igazság és tisztánlátás felfedezését hivatott segíteni. Ez a képesség a zsidó nők öröksége és ajándékuk a családjuk, a közösségük és a társadalom számára.