Kedves Olvasó!
A zsidó újév, ros hásáná – a többségi társadalom által tartott, szekuláris megfelelőjével szemben – teljes mértékben nélkülözi a római szaturnáliák pogány féktelenségét megidéző, évbúcsúztató tivornyák frivol könnyedségét. Az őszi nagyünnepek elé sokkal inkább némi szorongással nézünk, holott az égi ítélet meghozatala előtti, törvényszerű nyugtalanság mellett indokolt bizakodással és eltökélten tekinteni az előttünk álló lehetőségre, átérezve a feladat páratlan nagyszerűségét.
Az ítélet napjaként is nevezet ünnepen a Talmud szerint három könyv nyílik meg: az Élet Könyve – az igazak számára, a Halál Könyve – azoknak, akiket maradéktalanul gonosznak ítélnek, és a Közepesek Könyve mindazok számára, akik valahol e két szélső állapot között helyezkednek el. Igen ám, de ha ezen a napon valóban az életünk a tét, vajon nem az lenne-e törvényszerű, hogy kedvező elbírálásért, megbocsájtásért esedezzünk az imáink során? Ehhez képest az ünnepi imarendben csupa olyan kérés szerepel, amely az egész világ sorsát érinti. Azért imádkozunk, hogy mielőbb eljöjjön az a pillanat, amikor valamennyi nép felismeri majd, hogy a Teremtő a világ egyedüli királya, Ő az, aki a lehető legkedvezőbb végkifejlet felé vezette a történelem kerekét. Érdekes. Amint az is, hogy a tíz nappal később következő jom kipurra gyakran a „kápárá napjaként” hivatkoznak, azaz a spirituális megtisztulás idejeként. Viszont ha ros hásáná tényleg az ítélet időszaka, akkor jom kipur miért csak ezután következik? Nem lenne logikusabb, hogy előbb megtisztuljunk a bűneinktől, majd csak ezt követően, immár jóval kedvezőbb helyzetben várjuk a döntést a sorsunk felől?
Ráadásul, amint arra Ismáél története is figyelmeztet bennünket (1Mózes 21:17), az Örökkévaló mindig a pillanatnyi helyzetünk alapján ítél a sorsunk felől. „Ne félj, mert Isten meghallotta a fiú hangját ott, ahol ő van”, szól a pászuk, amelyben az „ahol ő van” fordulatot a bölcseink nem a fiú térbeli helyzetének meghatározásaként, hanem a pillanatnyi erkölcsi-szellemi állapotára tett egyértelmű utalásként értelmezik. Ez alapján pedig minden kétséget kizáróan megérdemelte az életet, hiába származott és származik a mai napig későbbi élettörténete és utódai miatt rengeteg kára a zsidó népnek. Csakhogy mindebből nem következik-e egyenesen az, hogy mi is nyugodtan bűnözhetünk egész évben, majd folytathatjuk a vétkeink elkövetését akár rögtön az ünnepek elmúltával, ha ros hásáná idején sikerül a megfelelő szellemi magasságba emelkednünk?
Ros hásáná az emberiség születésnapja. Márpedig az ember az Örökkévaló képmására teremtetett, amelynek egyik legfontosabb ismérve, hogy szabad akarattal rendelkezik. Annak a jelentőségét, hogy az emberi lények képesek erkölcsi döntésekkel kapcsolatban a szabad akaratuk gyakorlására, hiba lenne alábecsülni. A szabad akarat az, ami az azonnali kielégüléseket kereső testi késztetéseknek ellenállva a Teremtő akarata szerinti cselekvés felé irányít bennünket – legalábbis a legjobb pillanatainkban. A szabad akarat ilyenformán sohasem a múltban vagy a jövőben, hanem mindig az adott pillanatban nyilvánul meg, akkor, amikor több-kevesebb belső küzdelmet követően meghozzuk a döntést. Ezért hiába viselkedett valaki példamutatóan hónapokon keresztül vagy akár az egész év során, ha az igazán fontos helyzetben végül mégis elbukik.
Ros hásáná nem az elmúlt év vége, hanem egy új időszak kezdete. Szó szerint az „év feje”, ami azt jelenti, hogy az ekkor érvényes belátásaink, szándékaink, késztetéseink, azaz a bennünket jellemző spirituális helyzet nyomot hagy a jövőn, döntően meghatározza az elkövetkező év alakulását. Ennek megfelelően fontos, hogy felismerjük, mi az, amit eddig rosszul csináltunk, és mi az, amin feltétlenül változtatni akarunk. Amikor a Világ Királya elé állunk, a legjobb, ha mindezt a változtatás őszinte szándékával, és ezzel szoros összefüggésben az Örökkévalóhoz való közeledés vágyával a szívünkben tesszük meg. A többi, azaz a zavaros helyzetek tisztázása és a rendezés felé tett első lépések csak ezután következhetnek. A felismerés, a hibás gyakorlat megszakítása és a jövőt illető elhatározás elengedhetetlenül szükségesek a gyógyulási folyamat megkezdéséhez. Ros hásáná ezért szükségszerűen megelőzi jom kipurt.
Legalább egyszer egy évben, méghozzá rögtön a kezdő pillanatokban időt kell szakítanunk annak a végiggondolására, hogy mit akarunk kezdeni az életünkkel. Nem az az igazán fontos, hogy hol állunk éppen most, hanem az, hogy merre akarunk haladni. Ha szilárd az elhatározásunk és megtesszük a szükséges lépéseket, az Ég is válaszolni fog a szándékainkra, és talán mások is követni fognak bennünket a megtérés ösvényein.
Lativ staff