Filozófia

Mi a fontosabb? A micvák (parancsolatok) megtartása vagy a tóratanulás?

Micvák és/vagy tóratanulás? – Nincs ellentmondás.

Szerző: Keleti Dávid rabbi
Megjelent: Forrás – 2010. május

Hálával gondolunk az Örökkévalóra, hogy megéltük újságunk első számának kiadását Sávuot ünnep előestéjén, a Tóraadás ünnepén. Ennek kapcsán illő megvizsgálnunk a Tóraadás lényegi részét: a 613  micvát és a tóratanulást, valamint e kettő mértéktét. Vajon melyik fontosabb a másiknál?

Bölcseink a rabbinikus irodalomban látszólag egymásnak ellentmondóan értekeznek a micvák betartásáról és a tóratanulásról:

– „A bölcsesség célja a jócselekedetek.” (Beráchot 17a)
– „Nem a midrás (Tóratanulás) a lényeg, hanem a cselekedetek.” (Pirké Ávot 1:17)
– „A tanulás azért fontos, hogy jó cselekedetek felé vezessen minket.” (Kidusin 40b)

Rási ezt így magyarázza: „Melyik függ a másiktól? A nagytól függ a kicsi” – vagyis a micvák előrébb valók a tóratanulásnál.

Másrészről a Mislé (Salamon király könyve) szerint: „A micvák olyanok, mint a gyertya lángja, a Tóra pedig olyan, mint a fény (6:23)”. Bölcseink ezt így magyarázzák: A micvá a gyertya. Meddig ég? Nem tovább egy óránál. Ezek szerint minden micvá csak ideiglenesen véd meg minket a jécer hárától (rossz ösztöntől), csupán egy óra erejéig. A Tóra viszont maga a fény. Ez meddig világíthat nekünk? Örökre! Tehát a Tóra fénye örök érvényű, örökre megvéd minket a jécer hárától. (Szotá 21a)

A Jeruzsálemi Talmud erősebb megfogalmazással él: „A Tóra összes micvája sem ér fel a csupán egyetlen egyszeri tóratanulással.” (Jerusálmi 1:1)

A Szent Zóhár könyvében ez áll: „Aki ragaszkodik a Tórához, az az Örökkévalóhoz ragaszkodik” – vagyis, aki tóratanulással foglalkozik, az közel kerül az Örökkévalóhoz.

A kérdést a leghatározottabban ez a vers magyarázza meg: „mert harmat fénye harmatod” (Jesájá 26:19). A bölcsek magyarázata szerint: „Akiben megtaláltatik a Tóra fénye, azt a harmat majd életre kelti, akiben nem találtatik meg, az nem fog feltámadni a Messiás eljövetelekor.” (Ketubot 111b) A harmat a feltámadásra utal, és a messiási időkre vonatkozik. A fény pedig a Tóra fénye, ami tanulás által világítja meg az embert. Ha ez így van, akkor csak a tóratanulás vezetheti az embert a feltámadáshoz. Ezek szerint akármilyen cádik (igaz) ember is az, aki mind a 613 micvát megtartja, ha nem tanulja a Tórát, nem támad fel a Messiás eljövetelekor.

Ezt az ellentmondást – a tóratanulás és a micvák gyakorlásának e két nézőpontból való értékelését – akkor tudjuk helyesen értelmezni, ha megértjük, hogy a tóratanulás a zsidó hagyományban kétféle kategóriában létezik:

1 – Gyakorlati tudást elsajátító tóratanulás, amit a micvák betartása érdekében kell folytatni. Itt a micvák fontosabbak, mint a tóratanulás, mert a tanulás csak eszköz a gyakorlati dolgok elősegítéséhez. A cél fontosabb az eszköznél.
2 – Az a fajta elmélyült, hosszas tanulás, amiben az ember a Tóra megértésén fáradozik, hogy megismerje belőle az Örökkévaló bölcsességét. Ez főleg a szóbeli tan, a Talmud intenzív tanulását jelenti. A bölcsek ezt a fajta tanulást „tulajdonosváltásnak” nevezik, mert ez a tudás már nem az Örökkévaló Tórájának számít, hanem a tanuló sajátjának. A Teremtő bölcsességének szellemi fénye megjelenik a Tórát tanuló lelkében, így az személyisége integrált részévé válik. Az ilyen típusú tanulásra vonatkoznak azok a vélemények, melyek szerint a tóratanulás fontosabb a micváknál. Mindkettő feladata az emberi lélek fejlesztése, személyiségének építése, ám ebben a tóratanulás előrébbvaló. Mi az oka ennek az elsőbbségnek?

„A mély Tóratanulás az ember lelkét fejleszti, míg a micvák a test szellemi részének építőkövei.”

A Tóra 613 micvából áll (248 tevőleges, szellemi építő parancsolatból és 365 tilalmakkal összefüggő, tiltó parancsolatból). Ennek megfelelően, a zsidó hagyomány szerint az emberi testben, a micvák számával megegyezően, 613 szerv és ín található. Minden szellemi, építő micvá egyike megfelel a test egy szervének. Rabbi Cháim Vitál (aki a nagy kabbalista, Jicchák Luria legkiválóbb tanítványa volt) hozzáteszi: „Az ember lelkében – ami az agyban lakozik –, szintén megtalálható mind a 613 micvának megfelelő rész.”

A mély tóratanulás az ember lelkét fejleszti, míg a micvák a test szellemi részének építőkövei. Így már megérthetjük, hogy a tóratanulás elsőbbséget élvez, mert a lélek magasabb szintű mint a test. Mindez a korábban említett – „mert harmat fénye harmatod” –  verset is jobban megvilágosítja a számunkra, mivel a feltámadáshoz szükséges a lélek, amit a Tóra fénye kelt életre.

Az utóbbi időkben – az Örökkévalónak hála – Budapesten is kezdünk sokasodni, akik elmélyülünk a Tóra bölcsességének tanulmányozásában előadások és chávrutá (két személyes) tanulás keretében. Kérjük az Örökkévalót, hogy folytathassuk ezt a szép fejlődést, és növekedjen a tóratanuláson részvevők száma, hogy örömmel és büszkén tudjuk a Tóraadást megünnepelni.

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás