Jom kipur

Mit is imádkozunk jom kipur este?

Gondolatok a jom kipur estéjén mondott imákról

Az Isbicer rebbe (Mordechai Joszef Leiner, XIX. századi lengyel hászid csoport feje) felhívja a figyelmünket arra az alapvető tényre, hogy az ünnepi imakönyv neve héberül machzor, és nem szidur. Szidur rendszerezőt jelent, mivel az imák, amelyek a könyvben vannak, egy bizonyos elv szerint vannak rendszerezve. A machzor kifejezés a lechazer héber szóból jön, amely azt jelenti, visszatérni. Ez nem véletlen, állítja a hászid mester. A machzor szavai ugyanis segítenek visszatalálni az Örökkévalóhoz.

Jom kipur bevezető imája a tfilat zaka. Ez jom kipur első imája, amely közvetlenül a kol nidrét megelőzően hangzik el. Ebben tematikusan megvalljuk az Örökkévalónak a bűneinket, amelyeket a különböző testrészeinkkel követtünk el. Ahelyett, hogy jóra használtuk volna őket, rosszat tettünk velük. Azért imádkozunk, hogy a jövőben minden testrészünkkel csak jót tegyünk.

A kol nidré egyike a nap legfontosabb imáinak – ajánlatos mindenkinek jelen lenni, amikor elhangzik. Arra kérjük az Örökkévalót, hogy szabadítson fel minket minden ígéretünk alól, amelyet nem tartottunk meg. A háláchikus döntéshozók között vita van arról, hogy vajon a kol nidré az elmúlt év ígéreteit annulálja, vagy a következő évét. A konszenzus az, hogy a következő év ígéreteiről van szó.

Jom kipur alatt sokszor esik szó Rabbi Akiva életéről az imákban. Ennek az egyik oka, hogy Rabbi Akiva elhalálozásának napja, a jorcájtja jom kipurra esik. A kol nidrét a következő szavakkal kezdjük: „or zárua lecádik” – ez a három szó, a zsoltárok 97:11-nek a része, amely vers utolsó öt szavának utolsó betűi kiadják Rabbi Akiva nevét. Ő különleges örömmel mondta a smát még élete utolsó perceiben is, miközben a rómaiak kínozták. Rabbi Akiva tanítása az, hogy minden egyes pillanatunkban választhatjuk azt, hogy örömmel szolgáljuk az Örökkévalót, akármilyen rossz helyzetben is vagyunk.

Judaism Dnepropetrovsk Synagogue Tefillin Chabad

Mielőtt elkezdenénk a kol nidrét, azt mondjuk, „al daat hamakom … anu matirim. Engedélyt kérünk az Örökkévalótól és a közösségtől, hogy bűnösökkel együtt imádkozzunk. Jom Kipurkor mindenkinek lehetősége van megbocsátást és megtisztulást kapni. Mindenki jöhet, és jöjjön is!

Az askenázi hagyomány az, hogy a kol nidrét halkan kezdjük, és egyre erősödik a hangunk. Az elején ki sem merjük nyitni a szánkat. Aztán növekszik az önbizalmunk. Tudjuk, hogy az Örökkévaló vár ránk, és hallani akar felőlünk. Mire harmadszor is elmondjuk a kol nidrét, már szerető gyermekeiként állunk, igyekezvén visszatérni apánkhoz.

A vidujok, bűnvallomások után szlichotokat, bocsánatkérő imákat mondunk. Ahogy Rav Munk rámutat, az alef betűvel kezdünk, és a táv betűvel végzünk a bocsánatkérő imák során. Az üzenet az, hogy szeretnénk tanulni, és arra kérjük az Örökkévalót, hogy tanítson minket az alapoktól – az aleftől. Ez ismét utalás Rabbi Akivára, aki negyvenéves korában kezdte megtanulni az alapokat, és belőle lett az egyik legnagyobb tannaita rabbi.

A pijutok (vallásos költemények) között mondjuk el az Örökkévaló tizenhárom midáját, amelyet a „Hásem, Hásem” szavakkal vezetünk be, mintha segélykérően kiáltanánk hozzá. Majd így folytatjuk: „kel rachum vehánun” – az Örökkévaló azt akarja, hogy éljünk. Ő nem akar átverni minket. Mindenben segít minket, hogy tsuvát tudjunk csinálni. Amikor rosszul használjuk az adottságainkat, ott van számunkra, és megtanítja, hogyan használjuk jól az erőnket, amely Tőle származik. „Rachum” – újabb esélyt ad nekünk. Hisz benne, hogy képesek vagyunk változni, ha ad nekünk egy új esélyt. „Chanun” – akkor is ad, ha nem érdemeljük meg. Ha túl sok a kísértés körülöttünk a rosszra, de ha hívjuk őt, Ő válaszol nekünk. „Erekh apajim” – az Örökkévaló türelmes. A Cházon Is (Avraham Jesájá Karelic, XIX-XX. században élt rabbi, a hárédi zsidóság egyik legnagyobb alakja és vezetője) azt tanítja, hogy minden bűn gyökere a hirtelenségből fakad. Amikor ezt a részt mondjuk, arra kérjük az Örökkévalót, tanítson minket arra, hogy legyünk türelmesek saját magunkkal és másokkal is. „V’rav chessed” – az Örökkévaló cheszedje (jócselekedete) kiterjed mindenkire, azokra is, akik érdemtelenek. Akkor is megjutalmaz minden jócselekedetet, ha bűnöket is követtünk el. „Nocer chesed laalafim” – egy micvá hatása a jövendő generációkra is kiterjed.

Jó beíratást és bepecsételést mindenkinek! Minden kedves Olvasónkat arra biztatjuk, hogy ismerje meg mélységében az imák szövegét. Reméljük, ez a rövid kedvcsináló felébresztette a tudásvágyatokat, és utánajártok a szidur és machzor izgalmas szövegeinek. Élmény tanulni róluk, és élménnyé válik az ima a tanulás által.

fordítás • E. G.

forrás • Naaleh.com

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás