Tóra és tudomány

Néhány gondolat az emunáról

Mi is voltaképp a hit?

A héber emunah szót nem könnyű lefordítani. Leg­többször a hit kifejezéssel szokták magyarra átültetni, még a Google Translator is ezt adja ki. Ez azonban nem igazán pontos. A magyar nyelvben ez a kifejezés logikátlanságot, irracionalitást sugall. Hinni olyasmiben szokás, aminek kevés a valószínűsége. Az emunah ezzel szemben valószínű dolgot feltételez. Olyasmit, amire nincs ugyan 100%-os bizonyítékunk, mégis racionálisan feltételezhető. Nézzük meg a különbséget egy hétköznapi példán keresztül! Egy ember pár napja gyomorpanaszokkal küzd. Miután nem múlnak a tünetek, elmegy az orvosához, aki megvizsgálja, majd felír neki egy gyógyszert, hogy azt szedje egy hétig naponta kétszer, és ezalatt csak könnyű ételeket fogyasszon. Főhősünk így is tesz. Miért? Talán ismeri a betegsége pontos okait és mechanizmusát? Elemezte a felírt gyógyszert, megtanult mindent, amit a benne levő hatóanyagokról tudni lehet, és megállapította, hogy ez jó lesz neki? Valószínűleg nem. Talán az ellenkezője történt, vagyis irracionálisan hitt az orvosban, 5088563062_86f2b4ce50_oautomatikusan elfogadva, sőt isteni kinyilatkoztatásnak tekintve bármit, amit mond? Reméljük, nem. A legtöbb értelmes, racionális ember valószínűleg a kettő között áll, vagyis nincs tökéletes tudása (és ezzel tisztában van!), de nem tekinti prófétának sem az orvost. Akkor mégis miért fogadja el a tanácsát, és cselekszik aszerint? Azért, mert tudja, hogy az orvos nála sokkal jobban ismeri a témát, és adott esetben az ő személyében azt az embert kereste fel, aki a lehetőségekhez képest a legjobb tanácsot tudja adni. Egy mérnök, óvónő, ügyvéd, cipész, buszsofőr vagy orvos közül ilyen esetben az orvoshoz kell fordulni, nem azért, mert az orvos mindent tud, és 100%-os valószínűséggel fogja őt meggyógyítani, hanem azért, mert a legnagyobb valószínűsége annak van, hogy ő adja a legjobb tanácsot. Milyen kifejezést használjunk ebben az esetben? Hit, bizalom, meggyőződés, racionalitás?

Én leginkább a racionalitást használnám.

A Midrás alapján Ábrahám először megpróbálta a napot istenként követni. De amikor látta, hogy a felhő el tudja takarni, rájött, nem lehet isten, ha a felhő erősebb nála. Akkor legyen a felhő. Azt meg elfújja a szél. Akkor legyen a szél. De az meg eláll stb. Na akkor hogy is van ez? Ha semmilyen látható, tapintható dolog nem uralkodik folyamatosan, de mégis az egész egy működő rendszert alkot, akkor kell, hogy legyen mögöttük egy láthatatlan, tapinthatatlan erő, amely az egész rendszert szabályozza. Amely bármit képes létrehozni vagy elpusztítani. Így jutott el a monoteizmushoz. Vakhit vagy racionális következtetés?

A Talmudban (Mákkot 24:a) találhatunk egy érdekes gondolatsort, amelyben a Gemárá különböző próféták alapján próbálja kideríteni, hogy a 613 tórai parancsolatot hány alapmicvára lehet alapozni: először Dávid szavaiból tizenegyre jön ki. Majd Jesájáhu alapján hat, aztán Micha három, megint Jesájáhu kettő, a végén pedig Ámosz és Chávákuk egy-egy micvára alapozza az összes többit. Ez pedig Chávákuk alapján az emunah. A Talmudban általában egy vitában az utoljára elhangzott véleményt szokás konklúziónak tekinteni, tehát úgy tűnik, a Talmud emellett foglal állást.

Rabbi Mose ben Náchmán (Nachmanidész, Rámbán) úgy tartja, hogy az emunah tórai parancsolat. A tízparancsolat eleje – „Én vagyok az Örökkévaló, a te Istened…” (2Mózes 20:2) – nemcsak bemutatkozás, hanem az emunah parancsa. Egyúttal rá is mutat arra, hogy a hit parancsolata paradoxon: aki nem hisz Istenben, annak hiába parancsolja Isten, hogy higgyen benne, nem hisz a parancsoló lététben, tehát maga a parancs nem létezik.Aki viszont hisz benne, annak minek megparancsolni, ha már úgyis hisz? Erre a kérdésre a választ, bli néder a folytatásban fogjuk megadni.

Sárosi Gábor

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás