Purim

Purim: nőiesség, intuíció, gyakorlatiasság

Miért egy nő a főszereplője a megilának?

Soloveitchik rabbi egyik cikke, amely a Megszabadítás napjai – Esszék chanukáról és purimról címet viseli, arról a tényről beszél, hogy az Örökkévaló két „ügynököt” választott, hogy megmentse a népét Susánban. Morde­chájnak és Eszternek egyenlő, de különböző szerepük volt a purimi történetben. Itt Mordecháj volt a tanító, az „edző”, a kezdeményező – tudta, hogy valami rossz történhet (Eszter 4:2), és valamit tennikell. Neki kellett Esztert meggyőznie, hogy a király nemcsak a szépségéért választotta, hanem azért is, mert ezáltal képessé válik, hogy megmentse a népét. Eszter volt az, aki Mordecháj elméleti ötleteit gyakorlattá formálta. Ahogy Eszter be­le­­egyezett népének megmentésébe, ő lett a történet „sztár­ja”.

Soloveitchik rabbi szerint azért egy nő lett az aktív sze­rep­re kiválasztva, mert a nőknek több bina jetérájuk, vagyis in­tuí­ciójuk van. A nők gyakorlatiasabbak. Annak ellenére, hogy Mordecháj azt gondolja, hogy Eszternek azonnal kellene cselekednie, beleegyezik abba, hogy Eszter jobban átgondolt és több időt igénybe vevő tervét megvalósítsa (Eszter 4:17).

Eszter tudta, hogy Ahasvéros legfőbb bizalmasa Hámán volt. A király ugyanakkor bizonytalannak érezte magát a trónján, és borzasztóan paranoiás volt. Ezért hallgatott Hámán ötletére, hogy megszabaduljon a zsidóktól, akik veszélyt jelentettek a királyság számára. Eszter a paranoiás érzésekre akart építeni a tervében, hogy megtörje az Ahas­véros és Hámán közötti jó kapcsolatot. Ez azonban időt és türelmet kívánt.

Ahasvéros Hámánba vetett bizalma megtörésének első fázisa a király álmatlan éjszakája alatt következett be. Rájött ugyanis, hogy Hámán elutasító volt Mordecháj meg­ju­tal­ma­zásával kapcsolatban, aki korábban megmentette az éle­tét. És Hámán megemlítette a király koronáját mint le­het­séges jutalmat.

Ahasvéros gyanakodni kezdett, és azt képzelte, hogy Há­mán el akarja venni tőle a  koronát. Amikor Eszter szót emel a népéért (Eszter 7:4), nemcsak a zsidó népet akar­­ta megmenteni. Sokkal inkább be akarta bizonyítni a királynak, hogy Hámán nem szándékozta védenia ki­rályt, ellenkezőleg, konspirált ellene. Hámán kérése hogy öljék meg a zsidókat, arra ment ki, hogy a király fegyvereket adjon neki, melyeket aztán felhasználhat

a trón megszerzésére. Erre utalt az is, hogy Ahasvéros azt gon­dolta, Hámán még a feleségét, Esztert is el akarja venni tőle, ami teljes tiszteletlenség volt a királlyal szemben.

Eszter nem csak a bina jetéráját — intuícióját – használta, hanem megtanította a népnek, hogyan imádkozzon és böjtöljön a nemzetet fenyegető veszély idején (Eszter 4:16).

Míg Chana az egyéni ima szabályait tanította meg ne­künk, Eszter a közösségi ima erejét mutatta meg. Ez a két nagyszerű nő tanított meg mindannyiunkat arra, hogy ho­gyan imádkozzunk, és ezáltal nemzedékeken ke­resz­tül meg­mentettek minket.

forrás • TorahTidbits

fordítás • Szász Michaela

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás