Miért egy nő a főszereplője a megilának?
Soloveitchik rabbi egyik cikke, amely a Megszabadítás napjai – Esszék chanukáról és purimról címet viseli, arról a tényről beszél, hogy az Örökkévaló két „ügynököt” választott, hogy megmentse a népét Susánban. Mordechájnak és Eszternek egyenlő, de különböző szerepük volt a purimi történetben. Itt Mordecháj volt a tanító, az „edző”, a kezdeményező – tudta, hogy valami rossz történhet (Eszter 4:2), és valamit tennikell. Neki kellett Esztert meggyőznie, hogy a király nemcsak a szépségéért választotta, hanem azért is, mert ezáltal képessé válik, hogy megmentse a népét. Eszter volt az, aki Mordecháj elméleti ötleteit gyakorlattá formálta. Ahogy Eszter beleegyezett népének megmentésébe, ő lett a történet „sztárja”.
Soloveitchik rabbi szerint azért egy nő lett az aktív szerepre kiválasztva, mert a nőknek több bina jetérájuk, vagyis intuíciójuk van. A nők gyakorlatiasabbak. Annak ellenére, hogy Mordecháj azt gondolja, hogy Eszternek azonnal kellene cselekednie, beleegyezik abba, hogy Eszter jobban átgondolt és több időt igénybe vevő tervét megvalósítsa (Eszter 4:17).
Eszter tudta, hogy Ahasvéros legfőbb bizalmasa Hámán volt. A király ugyanakkor bizonytalannak érezte magát a trónján, és borzasztóan paranoiás volt. Ezért hallgatott Hámán ötletére, hogy megszabaduljon a zsidóktól, akik veszélyt jelentettek a királyság számára. Eszter a paranoiás érzésekre akart építeni a tervében, hogy megtörje az Ahasvéros és Hámán közötti jó kapcsolatot. Ez azonban időt és türelmet kívánt.
Ahasvéros Hámánba vetett bizalma megtörésének első fázisa a király álmatlan éjszakája alatt következett be. Rájött ugyanis, hogy Hámán elutasító volt Mordecháj megjutalmazásával kapcsolatban, aki korábban megmentette az életét. És Hámán megemlítette a király koronáját mint lehetséges jutalmat.
Ahasvéros gyanakodni kezdett, és azt képzelte, hogy Hámán el akarja venni tőle a koronát. Amikor Eszter szót emel a népéért (Eszter 7:4), nemcsak a zsidó népet akarta megmenteni. Sokkal inkább be akarta bizonyítni a királynak, hogy Hámán nem szándékozta védenia királyt, ellenkezőleg, konspirált ellene. Hámán kérése hogy öljék meg a zsidókat, arra ment ki, hogy a király fegyvereket adjon neki, melyeket aztán felhasználhat
a trón megszerzésére. Erre utalt az is, hogy Ahasvéros azt gondolta, Hámán még a feleségét, Esztert is el akarja venni tőle, ami teljes tiszteletlenség volt a királlyal szemben.
Eszter nem csak a bina jetéráját — intuícióját – használta, hanem megtanította a népnek, hogyan imádkozzon és böjtöljön a nemzetet fenyegető veszély idején (Eszter 4:16).
Míg Chana az egyéni ima szabályait tanította meg nekünk, Eszter a közösségi ima erejét mutatta meg. Ez a két nagyszerű nő tanított meg mindannyiunkat arra, hogy hogyan imádkozzunk, és ezáltal nemzedékeken keresztül megmentettek minket.
forrás • TorahTidbits
fordítás • Szász Michaela