Arcképcsarnok

“Áldással kezdődjön, ne átokkal!”

Ha választanod kell kettő közül, válaszd a harmadikat!

Szerző: Kurucz Ákos
Forrás: JewishEncyclopedia.com
Megjelent: Forrás – 2010. december

Szerző: Kurucz Ákos
Forrás: JewishEncyclopedia.com
Megjelent: Forrás – 2010. december

Rábbénu Áser helytelennek tartotta és ellene volt, hogy a zsidó közösség tagjai a Tóra és a Talmud tanulása fölé helyezzék a filozófusok műveiben való elmélyülést. Azzal érvelt, hogy a filozófia alapvetően a kritikai szemléletű megközelítésre teszi a hangsúlyt, és azt tanítja, hogy a Tóra pusztán egy szimbólumrendszer alapjaként értelmezhető, tehát a benne található események nem úgy és nem olyan sorrendben történtek, ahogy írva vannak, a bibliai személyek nem feltétlenül valóságosak. Ezzel szemben a zsidóság a hagyományon alapul, alapvetően a tradíciót helyezi előtérbe. Ez a kétféle megközelítés – az ő szavaival élve – alkalmatlan az egymással való összhangra. Azt hirdette, hogy aki ahhoz (ti. a filozófiához) közelít, nem térhet vissza soha többé a hagyományos értelmezéshez. Ros hálát adott a Mindenhatónak, hogy a hagyomány útján járt és megóvta őt a kritikai megközelítés befolyásától. Rábbénu Áser azt az álláspontot hangsúlyozta, hogy a Tóra megismerése elengedhetetlen a zsidóság számára. Sokat tett azért (nem kevés eredménnyel), hogy a korabeli, világi tudományok iránt érdeklődő spanyol zsidók, illetve a zsidóság érdeklődését egyre inkább a Tóra és a Talmud tanulása felé fordítsa.

Rábénu Áser legismertebb műve a talmudi jog összefoglalását, kivonatát tartalmazza. Ez a munkája részletezi, pontosítja, ezáltal mindenki számára közelebb hozza a gyakorlati halachát és tömören ismerteti a kialakult végső döntéseket. Kihagyja azoknak a törvényeknek az ismertetését, amelyek hatálya csak Izrael földjére terjed ki (mint pl. mezőgazdasági és áldozati törvények), úgyszintén mellőzi a Talmud aggádikus részeit.

Szólnunk kell néhány mondatban Ros harmadszülött fiáról, Jákov ben Áserről, aki Kölnben látta meg a napvilágot 1269-ben. A 13. század második felében, illetve a 14. század első felében alkotott. Kora egyik legnagyobb hatású rabbinikus szaktekintélyét tisztelhetjük benne. Ahogy szokásos, őt sem a nevén emlegetik a zsidó világban, hanem fő művének címe (Árbá Turim, Négy sor) után a Báál HáTurim (A sorok mestere/szerzője) nevet érdemelte ki. Munkáját, mely halachák (törvények) gyűjteménye, négy részre osztotta. Mindegyik résznek a “sor”megnevezést adta, hogy ezzel utaljon a Szentélyben szolgálatot teljesítő főpap palástján lévő négy sorban elhelyezkedő ékkövekre. Jákov apjától szerezte a tudását, de bizonyos, hogy bátyja, Jechiél is a tanítója volt, mert művében gyakran hivatkozik rá és idéz tőle.

Néhányan úgy tartják, Jákov segítette az apját, Rost, hogy a kor egyik legnagyobb kóveddel (elismerés, dicsőség) járó hitközségének, a toledói kilének a rabbija lehessen. Míg más kortársai határozottan állították, hogy Ros nem az ő, hanem testvére, Júda támogatásának köszönhette a toledói rabbiszéket. Ahogy a zsidó közmondás tartja: “ha választanod kell kettő közül, válaszd a harmadikat”. Akik az előző részt is olvasták, tudják, hogy valójában nem egyik vagy másik fiának köszönhette Ros a toledói rabbiszéket, hanem egy harmadik rabbinak, Slomó ben Aderetnek.

Fejezzük be ezt a cikket áldással! Ismerjük meg Báál HáTurimnak a Tóra első szavához fűzött magyarázatát: a Tóra első szava “berésit”, magyarul „”ezdetben”. Báál HáTurim felteszi a kérdést: mi lehet az oka annak, hogy a Tan az álefbét második betűjével, a béttel kezdődik és nem az elsővel, az áleffal? Jákov ben Áser ezt a következő gyönyörű magyarázattal világítja meg: bét betűvel kezdődik a bráchá (áldás) szó, álef pedig az árirá, magyarul “átok” szó kezdőbetűje. Az Örökkévaló úgy rendelkezett: “kezdődjön áldással, ne átokkal és ez az áldás kísérje végig a teremtés egész művét!”

 


vissza

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás