Zsidó zenét mindannyiunknak – a Lativ Kolel ajánlásával.
Vallásos zsidó élethez szervesen kapcsolódik a zene. Az alábbi tíz album az elmúlt néhány évtized kiválóságaiból válogat – noha megfigyelhető, hogy az ortodox előadók többnyire sajátos (lelassult) zenei evolúciót követnek – meghallgatásuk során egy színes zenei világ tárulhat elénk, amely igazi támasz és inspiráló erő lehet a mindennapok során.
Yossi Azulay: Prayers Vol. 1,2 (2008-10)
Az izraeli szupersztár, Yossi Azulay munkássága elég sokrétű, listánkba viszont most a talán legismertebb lemezei, a Tfilot című korongok kerültek. Itt leginkább különböző szerzők ismert dallamai szerepelnek, Uzi Chitmantól Yonatan Razelen át Leonard Cohenig – és talán kijelenthető, hogy kivitelezésben itt csúcsosodik ki mindaz, amit a zsidó műzene eddig elért.
Ha kell, grandiózus zenekari betétek támasztják alá a hangulatot, ha egy másik dal épp azt kívánja, orientalista folk-pop szólal meg, adott esetben egy kis spanyol hangulat, trombitaszólóval fűszerezve… Yossi hangjában pedig elképesztő erő van; érzékeny, de mégis férfias; ha kell, akkor egy marokkói énekest megszégyenítően virtuóz, de bármit csinál, azt pontosan és mélységes zenei alázattal teszi.
Vallásos elmélyedéshez, léleknyugtatáshoz-szárnyaláshoz kiváló választás.
R. Moshe Kahana & Le’ChaimTish:
Purim Vol. 3 (2010)
Első nekifutásra egy megállás nélkül zakatoló, végtelenül egyszerű tánczenét hallunk, amely számos chászid irányzat zenei hagyományaiba kalauzol el bennünket.
Ám ha kicsit odafigyelünk a zene mélyebb rétegeire, újabb és újabb gyöngyszemeket fedezhetünk fel: a grandiózus felnőtt- és gyerekkórus mellett gazdag és igazán ötletes a hangszerelés, néha egészen meglepő rezes motívumokkal – mindez persze kiváló zenészek tolmácsolásában és mesteri hangmérnök közreműködésével. Ha purimi hangulatba akarsz kerülni, kötelező darab!
(Érdemes odafigyelni erre a társaságra, mert számos kiadvány viseli kezük nyomát, ahol közel hasonló hangulatra és főleg minőségre lehet számítani.)
R. Shlomo Carlebach: Best of…(2011)
Vannak nevek, melyeket semmiképp sem lehet kihagyni egy ilyen listából. Ilyen Rav Shlomo Carlebach is, aki nem feltétlenül a fentebb említett szempontok miatt fontos, hanem mert a vallásos világban létrehozott egy sajátosnak mondható zenei nyelvet.
A sokszor gyermekien egyszerű dallamokkal, és a hozzá tartozó háromakkordos, minimalista hangszereléssel operáló zene teljesen bekúszik az ember bőre alá, s a hallgató később azon veszi észre magát, hogy ezeket a dallamokat dúdolgatja napközben, lelkében újabb árnyalatokat fedezvén fel a szent szövegek iránt.
Bármikor bárhol hallgatható.
Motty Steinmetz: Haneshamah Bekirbi (2017)
Az elmúlt néhány év felfedezettje a mindössze 24 éves fiú, aki elképesztően tiszta, gyermekien magas hangjával azonnal felismerhető minden hallgató számára. Letisztult stílus jellemzi, főként lírai dallamok szólalnak meg debütáló albumán. Az igényes, élő hangszerelés, a remek férfikórus és a mesteri keverés mellett túl sok meglepetésre nem kell számítani, de Motty földöntúli hangja és előadásmódja egészen páratlan élmény.
Ha épp úgy érzed, csökkennőfélben van a kavanád, és szeretnél valami inspirálót, kiváló választás.
David D’Or: Songs of Many – Shirat Rabim 1. (2002)
A líbiai felmenőkkel is rendelkező előadó talán a legsokoldalúbb a listánkon, hiszen négyoktávos hangterjedelmével és a legkülönbözőbb stílusokban való jártasságával (pályafutását klasszikus tenorként kezdi) egészen rendkívüli kvalitásokkal bír.
Kiválasztott albuma egy minden különösebb pátoszt nélkülöző korong; hátra kell dőlni, és hagyni, hogy elringasson ez a viszonylag minimalista, hangzásában száraz, de nagyon stílusos elemeket tartalmazó válogatás.
Érdemes megjegyezni, hogy – bár a hangjával bármikor bármit csinálhatna – előadásmódja sohasem öncélú; pontosan annyit és úgy énekel, amennyit a dal és a zenei környezet megkíván.
Ha kicsit fáradt az elméd, de muszáj még talpon lenni, feltétlenül ajánlom.
Yehuda Green: Yearning (2010)
Amikor először hallottam Yehuda Greent énekelni, ezt jegyeztem meg magamban: tovább a „carlebachi” úton! És ez olyannyira igaz, hogy tényleg Reb Shlomo miatt lépett a zenei pályára, első 2007-es albumát saját, illetve a nagy előd szerzeményeivel töltve meg.
Ennek megfelelően viszonylag egyszerű, akusztikusgitár-alapú zenékre lehet számítani, de azért nagyobb dinamikai tartományon belül mozog: néha már-már rockzenébe hajló megoldások is vannak rajta.
Kellemes, akár háttérzenének is hallgatható lemez.
Benny Friedman: Fill The World With Light (2016)
Azon kevés vallásos előadók közül való, akik lépést tartanak a világi popzene aktuális áramlataival, kimondottan vidám, pörgős, újszerű dalok; angol nyelvű, életigenlő szövegek; könnyed, fiatalos, de igényes kivitelezés.
Egy táncos partihoz kiváló választás.
The Moshav Band: Shabbat Vol. 1 (2014)
Az eredetileg R. Shlomo Carlebach szárnyai alól kibújó amerika–izraeli zenekar üde színfolt: zenéjében a country, bluegrass, sőt még klasszikus indiai zenei elemek is megjelennek.
Ezen a lemezen szinte meglepő, milyen jól illik a bendzsó a tradicionális sábeszi dallamokhoz.
Ha valami szokatlanabbra vágysz, ne hagyd ki.
Shlomy Cohen: Breather (2014)
Kicsit elszakadunk az eddigi előadóktól, hiszen következő választottunk egy szaxofonos, aki liturgikus dalokat dolgoz fel a jazz és a funk nyelvére lefordítva – sok improvizálással, izgalmas módon vegyítve az élő hangzást az elektronikus effektekkel.
Inspiráló, stílusos, munkába menet jól stimulálja az elmét.
Yonatan Razel: Open to change (2017)
És végül következzen az a Yonatan Razel, akinek számos alkotását beemeltük már a hagyományos dallamok közé (Ve Hi SheAmda), s aki nem feltétlenül a legkiválóbb énekes, de elsőrangú, fantáziadús, intelligens zene jön ki a keze alól; nagy ívű popdalok előadója és szerzője.
Magányos estéken egy jó tea mellett az igazi.
Kuna Bence