Tóra ás tudomány

Teremtés és evolúció?

Mózes és népe úgy fogadták el az Örökkévalótól a Tórát, hogy még nem tudtak részleteket arról, hogy mi fog benne állni. Igaz ugyan, hogy az Örökkévaló kihozta őket Egyiptomból, és az is, hogy már Ábrahámnak megígérte, hogy nagy néppé (gój gádol) fogja tenni a leszármazottait, mégsem mondattak el részletek a Tórával kapcsolatban. A zsidóság azonban mégis elfogadta a Tórát, anélkül, hogy abban a pillanatban bármilyen pontosabb információval rendelkezett volna róla.

Mi köze van a Tóra elfogadásának az evolúcióhoz? Ha szó szerint értelmezzük, és úgy tartjuk, hogy a világ és benne a Föld, az emberek és minden teremtmény 5776 éve létezik, az kizárná az evolúció lehetőségét. Legalábbis olyan mértékben mindenképp, ami a Föld több milliárd éves korára, illetve a fajok –gyakran- több millió éves evolúciójáról szól.

Azonban a Tórát értelmező rabbik és zsidó bölcsek közt sokan voltak és vannak, akik vagy azt állították, hogy az evolúció nem mond ellent a judaizmusnak (létezése ugyan kérdéses): Samson Raphael Hirsch rabbi (a XIX. század végén), Akiva Tatz rabbi. Vagy egyenesen azt állították, hogy az evolúció létezik: Aryeh Kaplan rabbi (a XX. században), Israel Lipschitz rabbi (a XIX. században), Gerald Schroeder (kortárs, ortodox zsidó fizikus)[1],[2]

***

Egy ateista ember mondhatja azt, hogy a Bibliát emberek írták és semmi köze nincs a valós, történelmi eseményekhez, és a benne leírtak egésze csak kitaláció, Isten nem is létezik, hiszen csak kitalációk része.

Egy pillantra vizsgáljuk meg ezt az ateista érvelést. Ha igaz lenne, hogy a Biblia az emberi elme kitalációja az igazolná-e, hogy nem létezik az Örökkévaló?

Sokan vallják, hogy az evolúció kizárja Isten létezését. Ez koránt sincs így; iletve a modern zsidó bölcsek közül is sokan úgy tartják, hogy az evolúció összeegyeztethető a judaizmussal. Akiva Tatz rabbi, azt nyilatkozta egy beszélgetésben, hogy az evolúció elmélet teljesen összeegyeztethető a judaizmussal, amíg valaki nem állítja azt, hogy az emberek is pusztán csak állatok, akiknek nincs szabadakaratuk. [3]

De hogyan egyeztethető össze Ádám és Éva teremtése az evolúcióval? Akiva Tatz rabbi, fenti videójában azt is említi, hogy a Teremtés napjai nem a mai értelemben vett huszonnégy órás napok voltak, hanem sokkal hosszabbak annál. Az aisch.com oldalon, a kérdezd a rabbit! rovatban azt olvashatjuk, hogy a Talmud szerint- írja a rabbi,- Ádám előtt 974 emberi generáció élt.

Israel Lipschitz rabbi,a Tifferes Yisrael című Misna kommentárjában, 17 évvel Darwin főművének megjelenése előtt (1842-ben), azt írja, hogy az addig talált ősember leletek, attól a 974 generációtól származnak, akik Ádám és Éva előtt éltek.

A cikkben a rabbi, és más szerzők is úgy gondolják, hogy az evolúció létezik, ám ez egy olyan folyamat, amit az Örökkévaló irányít, és aminek célja van.[4],[5]

***

Az evolution, angol kifejzés szószerinti magyar jelentése: fejlődés. Bár Charles Darwin: A fajok eredetében (1859) a fajok kialakulásáról és fejlődéséről írt, nemcsak a fajok változnak, hanem maga a Föld és az univerzum is. Tehát létezik egy magasabb szintű, egy kozmikus evolúció is.

Ez sokak szerint azt kell hogy jelentse: Isten nem létezik, hiszen a tudósok már az ősrobbanástól kezdve meg tudják magyarázni, hogy mi hogyan alakult ki, az üstökösöktől, a Naprendszerünkön át, az olyan érdekes állatok kifejlődéséig, mint az Afrikában honos emlős, a tobzoska!

Bengáli tobozoska (Manis pentadactyla)

Bengáli tobozoska (Manis pentadactyla)

A kép forrása: www.namibian.org

Azonban a valóságtól mi sem áll távolabb. Az ősrobbanás ugyanis nem magyarázza meg azt, hogy a világ hogyan jött létre. Még Stephen Hawking, korunk egyik legnagyobb elméje sem tudja tudományosan megmagyarázni, hogy hogyan keletkezett a világ, bár azt állítja, hogy a tudomány erre egyszer választ fog adni. Azonban van egy metafizikai-tudományos probléma, amivel akkor is szembe kell nézniük az ateistáknak, ha a Biblia minden szavát kitalációnak tartják:

Energia csak energiából lesz. Ebből következően ha azt állítjuk, hogy energia mindig is létezett felmerül a kérdés, hogy de az első energia miből lett, és mikor keletkezett? 2004-ben, mikor New York államban voltam cserediák, Rotary ösztöndíjjal a Nasa egyik szakembere így érvelt: „Az energia öröktől fogva volt. és utána lassan alakult a világegyetem olyanná, amilyen ma.” Hogy hogyan lehetséges, hogy energia mindig is volt arra nem tudott választ adni.

Arisztotelész, Platón leghíresebb tanítványa úgy érvel, hogy Istennek azért kell léteznie, mert a fizikai dolgok láncolata nem lehet végtelen. Szükségszerű, hogy legyen egy Első Ok, ami nem fizikai természetű. Arisztotelész (és más nem zsidó gondolkodók) említése, bár sokak számára idegen lehet, ám Arisztotelész esetében, annyi bizonyos, hogy Rámbám (Maimonidész) munkásságra nagy hatással volt.[6],[7]

David Hume, skót filozófus azonban úgy vélte, hogyha Isten teremtette a világot, szükségszerű, hogy őt is valaki teremtette, és azt aki őt teremtette is teremtette valaki és így a végtelenségig. Éppen ezért arra a következtetésre jutott, hogy nem létezik Isten.

Azonban Hume előtt élt a XVII. századben élt egy portugál-zsidó származású, de már Hollandiában született filozófus Baruch de Spinoza, aki azt állította (Etika című írásában), hogy Isten saját magának oka (causa sui), tehát saját magát teremtette. Ha Spinozának igaza van az megdönti Hume érvelését, ugyanakkor azt is jelenti, hogy Isten nem öröktől való, hiszen saját magát teremtette, tehát volt idő, amikor nem létezett.

Ugyanakkor úgy is érvelhetünk, hogyha saját magát teremtette öröktől való, hiszen az ő létezése előtt nem létezett semmi, így idő sem.

Azonban úgy gondolom, hogy az Örökkévalót teljesen egyetlen ember sem ismerheti meg, így létezésének összes titkát nem is lehetséges kifürkésznünk.

***

Ha egy ateista tehát továbbra is úgy gondolja, hogy a Biblia csak kitaláció és ő csak a logikában és a tudományban hisz Isten létezését megcáfolnia meglehetősen nehéz feladat, mert ahhoz neki is olyan metafizikai szinten kellene lennie -Mindentudónak-, mint az Örökkévalónak, akinek létezését pedig tagadja.

Úgy gondolom fentiek alapján, hogy az Örökkévaló létezése logikailag szükségszerű, és a fajok, vagy az égitestek evolúciója egyáltalán nem mondd ellent létezésének. Viszont ha Ő nem létezne, akkor nemhogy evolúció, hanem fajok sem léteznének.

Ferencz Dániel Benjámin

[1] http://www.aishdas.org/asp/different-approaches-creation

[2] http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Judaism/jewsevolution.html

[3] http://www.aish.com/ci/sam/Does-Evolution-Contradict-the-Genesis-Account.html

[4] http://www.aish.com/atr/Evolution_and_Bible.html

[5] http://www.aish.com/ci/sam/48951356.html

[6] http://www.jewishencyclopedia.com/articles/1775-aristotle-in-jewish-literature

[7] http://ohr.edu/1330

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás